Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt ett begagnat drag till min 850.
Men den kom inte med några instruktioner, provade länkar jag hittade här i Forumet, ringde till Volvo Sverige men ingenstans hittade jag den.
Nu bor jag i Holland och ska bara använda den för att hitta ut av hur man monterar, Behöver inte Omregistrering eller syna den.
Om någon har en scanner och en kopia ville jag bli glad. :-)

Ok så jag provade ändå, och rätt snabbt blev det problem, Jag kan inte få av kofångaren, för att montera förstärkningar och muttrar.
Instruktionerna i Haynes manualen visar en annan modell kofångare än den jag har.
Men hittade ut av att borra ut dom 3 nitarna på varje sida vid hjulhuset, och dom 2 muttrar, en på höger sida utifrån, och en från bagaget inneifrån.
Dessutom hittade jag 5 skruvar underifrån som håller fast den, men nu sitter det fler skruvar uppe vid tröskeln till bagaget, Jag kan se en av dom när jag bänder lite i plasten, men det är ju omöjligt att komma åt att skruva på dom.
Jag måste ju få av Plasten för att komma åt muttrar som håller fast resten av kofångaren.
Kollade från andra hållet, och där kan jag se andra sidan av bultarna var dom håller fast i bilen.
Bra med Rost, och sitter även en tvär ställd bult, men den rör sig inte.
Har provat spruta WD-40, flera gånger, men den rubbar sig fortfarande inte.
Vågar inte dra för mycket, i rädsla att den bryts av.
Så hur ska jag få av kofångaren?

Tog ett par bilder så ni kan se vad jag menar.
Tryck på bilden för stor version.

Höger Sida:
Bild

Vänster sida: Svårt att få en bra bild på grund av avgas röret.
Men ser nästan likadant ut, med 2 bultar skruvade från utsidan, och en tvär ställd.
Bild
av Frigge
Du får helt enkelt slipa av skallen på dom skruvarna o sen köpa nya fästen. Får du bara bort skruvskallen kan man få ner stötfångaren över resterande bult.
eldaria skrev:Har köpt ett begagnat drag till min 850.
Men den kom inte med några instruktioner, provade länkar jag hittade här i Forumet, ringde till Volvo Sverige men ingenstans hittade jag den.
Nu bor jag i Holland och ska bara använda den för att hitta ut av hur man monterar, Behöver inte Omregistrering eller syna den.
Om någon har en scanner och en kopia ville jag bli glad. :-)

Ok så jag provade ändå, och rätt snabbt blev det problem, Jag kan inte få av kofångaren, för att montera förstärkningar och muttrar.
Instruktionerna i Haynes manualen visar en annan modell kofångare än den jag har.
Men hittade ut av att borra ut dom 3 nitarna på varje sida vid hjulhuset, och dom 2 muttrar, en på höger sida utifrån, och en från bagaget inneifrån.
Dessutom hittade jag 5 skruvar underifrån som håller fast den, men nu sitter det fler skruvar uppe vid tröskeln till bagaget, Jag kan se en av dom när jag bänder lite i plasten, men det är ju omöjligt att komma åt att skruva på dom.
Jag måste ju få av Plasten för att komma åt muttrar som håller fast resten av kofångaren.
Kollade från andra hållet, och där kan jag se andra sidan av bultarna var dom håller fast i bilen.
Bra med Rost, och sitter även en tvär ställd bult, men den rör sig inte.
Har provat spruta WD-40, flera gånger, men den rubbar sig fortfarande inte.
Vågar inte dra för mycket, i rädsla att den bryts av.
Så hur ska jag få av kofångaren?

Tog ett par bilder så ni kan se vad jag menar.
Tryck på bilden för stor version.

Höger Sida:
Bild

Vänster sida: Svårt att få en bra bild på grund av avgas röret.
Men ser nästan likadant ut, med 2 bultar skruvade från utsidan, och en tvär ställd.
Bild
vet inte om det är exakt samma konstruktion på 850 men på v70 så borrar man bort nitarna i hjulhuset sen tar bort en bult under avgasröret som på bilden och så en lika dan på andra sidan . då följer hela stötfångaren med krockbalk ut inte bara höljet.
av blomman
Bulten på den översta bilden måste bort,finns 2st (vänster/höger).Under avgasröret har jag för mig att gamla bultar inte andvänds,då ett nytt hål ska borras igenom plattan för att fästa förstärkning i balken.Dom bultarna grammse menar är den som jag menar på översta bilden
Användarvisningsbild
av eldaria
Men där sitter ju 3 bultar , en nerifrån och två bakifrån.

Dom som sitter bakifrån går väl igenom hela vägen eller?
Och den i mitten, sitter väl fast någonstans med?

Så vilken ska man skära, Har ingen svets så kan inte svetsa ihop om jag skär av fel delar.
Användarvisningsbild
av Nexus
du behöver bara lossa bulten underifrån på höger resp vänster sida så följer allt med ut. bulten är ca 10 cm går rakt genom krockbalken.
jag var oxå inne på lossa en massa andra bultar men det räcker med de 2 hö /vä som sitter rakt upp. sen är det bara ta i och dra bakåt så kommer den ut.
Inga hål ska behöva borras de finns redan i karossen.

Jag montera ett nytt monoflex man fick byta avgasfäste men i övrigt var det bara skruva dit. fästen i balken och under balken ska ju medfölja kroken man köpt.
av blomman
Gammla avgasfästen kan få borras då det ej sitter med bulten rakt upp, mitt i balken
Användarvisningsbild
av Nexus
eldaria skrev:Men där sitter ju 3 bultar , en nerifrån och två bakifrån.

Dom som sitter bakifrån går väl igenom hela vägen eller?
Och den i mitten, sitter väl fast någonstans med?

Så vilken ska man skära, Har ingen svets så kan inte svetsa ihop om jag skär av fel delar.
de 2 bultar som ses gå bakifrån en hö resp vä sida om balken är de som håller fästet ( ett på varje sida) som i sin tur håller krockbalk och stötfångar plasten. de lossas efter att balken har demonteras. De sk muttrar som ses på bilden är svettsade. bultarna släpps från andra sidan .
Användarvisningsbild
av eldaria
Ok, tackar för svar, får kila ut och köpa en vinkel slip och prova nästa helg.
Ger besked om hur det gick. :-)

Och får nog kila in på Volvo och beställa nya delar med. :-)

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]