Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
Precis köpt en 850 med AC (ej ECC), ac kompressorn går ej igång när jag trycker in snöflingan. Sedan sitter det ju 1 innertempgivare på varsin sida fram uppe i taket men det surrar inget om dem när jag stänger av bilen, ska det inte göra det? Vore snällt om nån som kan lite om detta har lust att skriva vad jag kan kolla själv innan man åker till ac verkstad.
Mvh ZAV :wink:
Användarvisningsbild
av eldaria
Antagligen ingen Kyl gas kvar i Systemet..
Vanligt fel på 850, det läcker inne bakom instrument/hanskfack....
Har samma problem på min, kostar alldeles för mycket att fixa, så jag kör med rutorna nere istället. :-)

Kolla detta:
http://volvospeed.com/Repair/ac.php
Användarvisningsbild
av apersson850
Va? Har du innetempgivare fast du inte har ECC? Att du inte har ECC begriper jag, för det kom först 1993.

Om bilarna inte har kupéfilter har förångaren i instrumentbrädan lätt för att korrodera sönder. Jag satte dit filter nästan bums på min bil, hösten 1993. Det är nu alltså snart 14 år sedan och 36000 mil. Luftkonditioneringen har fungerat utan läckage hela tiden.
Sätt dit kupéfilter, alla som inte har det!

Att reparera förångaren hamnar på ungefär 10000 kronor, har jag hört.
Jag bytte kondensor och lite rör och slangar i min 945:a, för att få igång den AC:n. Kostade drygt 6000 kronor, så det är lite "billigare"...
Användarvisningsbild
av eldaria
Dom "Temperatur givarna" Han pratar om är nog samma som jag har.
Det är inte Temp Givare, det är sensorer till Alarmet.
av ZAV
eldaria skrev:Dom "Temperatur givarna" Han pratar om är nog samma som jag har.
Det är inte Temp Givare, det är sensorer till Alarmet.
Hej, enligt haynes verkstadsbok så är det innetempgivare1, sitter precis vid handtagen uppe i taket fram men jag vet inte. Kan ju plocka ned en & se.
Om det är tempgivare så ska det väl vara en fläkt liknande grej eller hur? Om det är till larmet, hur ska den se ut då? :roll:
Sen om det nu är till larmet, är det kupésensorer eller...
Användarvisningsbild
av eldaria
Dom jag har i bilen är två små i varje sida, ok liknar en liten mikrofon med silver inne i.
Vet inte hur din funkar men min reagerar på både rörelse och tryck förändring.
av ZAV
Nu har jag försökt att bygla tryckgivaren vid torpedväggen medans motorn var igång men ac kompressorn gick inte igång..Kollade om det klickade om nått av de 2 reläerna under handsfacket när jag trycker in snöflingan men det är dött. Klickar inget under handsfacket. Nån som vet vilket av dem & vad för serie nr det ska vara. Det till vänstra var ett grått HELLA relä från Volvo & det andra ett svart Volvo relä med gul text på. Kan det vara så enkelt som relä fel? Jag tryckte in piggen på påfyllning el vad det är där vid tryckgivaren & det pös till.
Senast redigerad av 1 ZAV, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad det är för nummer på reläerna vet jag inte. Men det ena är fullfartsrelä till fläkten, det andra till kompressorn.
av ZAV
Okej, nån som vet om det sitter ett likadant relä som ac relät i bilen fast till nått annat, tänkte om man kunde låna det & kolla.. :roll:
av ZAV
Pratade med Volvo idag och det ska sitta 2 st likadan bredvid varandra. Dom hade så klart inga hemma. Nu sitter det 2 st olika...Det vänstra relät är till kupéfläkten & är grått, mitt nummer på detta relä är 1259426 & på ena sidan står det 052. Nån som orkar skruva ut de 3 skruvarna & kolla det vänstra relät vad det är för nummer på? Har ni manuell AC så kolla om det sitter ett likadant på det högra. Vore snällt.
//ZAV

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]