- lör 02 jun 2007, 08:59
#108528
Jag arbetar extra som säljare hos en återförsäljare för ett japanskt märke.
I förrgår kom det in ett par med en V70 AWD -97. Bilen var importerad hösten 2005 och hade, givetvis, bara rullat 13.000 mil.
Började med att kontrollera det utvändiga skicket, det fanns ett gäng rejäla dörruppslag, lite skrapmärken på stötfångarna, nyansskillnader efter omlackering med mera. Kändes som väldigt sliten för att ha rullat 13.000 mil.
Invändigt så var skinnet på förarstolen lika slitet som det på min 945an som rullat 27.000 mil.
Kollade sedan efter servicebok i handskfacket - och hittar två olika böcker... Ingen av dessa hade sista sidan ifylld, den där chassinummer, modell, första ägarens namn osv ska anges ihop med säljföretagets stämpel. Den stämplarna i böckerna (2 tyska + 2 svenska i den ena, endast två tyska i den andra) överenstämde bara i fråga om 1500-milaservicen. Enligt både böckerna skulle bilen ha rullat cirka 3000 mil första året. Vid importen år 2005 var mätarställningen cirka 8000 mil.
Jag förstår inte vad det är som gör folk så blåögda, skicket är dåligt, mätarställningen misstänkt låg och servicehistoriken minst sagt skum. Hur tänker man när man köper en sån bil?
I förrgår kom det in ett par med en V70 AWD -97. Bilen var importerad hösten 2005 och hade, givetvis, bara rullat 13.000 mil.
Började med att kontrollera det utvändiga skicket, det fanns ett gäng rejäla dörruppslag, lite skrapmärken på stötfångarna, nyansskillnader efter omlackering med mera. Kändes som väldigt sliten för att ha rullat 13.000 mil.
Invändigt så var skinnet på förarstolen lika slitet som det på min 945an som rullat 27.000 mil.
Kollade sedan efter servicebok i handskfacket - och hittar två olika böcker... Ingen av dessa hade sista sidan ifylld, den där chassinummer, modell, första ägarens namn osv ska anges ihop med säljföretagets stämpel. Den stämplarna i böckerna (2 tyska + 2 svenska i den ena, endast två tyska i den andra) överenstämde bara i fråga om 1500-milaservicen. Enligt både böckerna skulle bilen ha rullat cirka 3000 mil första året. Vid importen år 2005 var mätarställningen cirka 8000 mil.
Jag förstår inte vad det är som gör folk så blåögda, skicket är dåligt, mätarställningen misstänkt låg och servicehistoriken minst sagt skum. Hur tänker man när man köper en sån bil?
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Premium Touring -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77