Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#107447
Jag har en 850 GLT -92 och idag när jag låg i ca 70km/h så tappade plötsligt motorn kraften och lambdalampan tändes i ca 3-4 sek.

Efter det så körde jag i en halvtimme.....och sedan hände samma sak.

Jag har läst av felkoderna i A2 och A6 och i 6:an hade jag
felkod 1-3-1 Impulsgivarsignal saknas.

Kan det ha med saken att göra och vad innebär det?

//Svenne
av svennerules
#107961
Nu har jag ännu mer problem......
Bilen startar inte alls och och jag får felkod 3-1-4 på A6, vilket
indikerar att det skulle vara kamaxelgivaren.

Jag har försökt att felmäta men vet inte vad jag ska förvänta mig på
de 3 kontaktblecken... Är det någon som vet?
Användarvisningsbild
av apersson850
#108040
Om de inte hann ändra något till -94 års modell är
Stift 1 (blå/svart) jord
Stift 2 (gul/röd) givarmatning
Stift 3 (blå/gul) pulssignal

Med andra ord så kommer nog ingenting alls om du drar ut kontakten när du mäter.
Givaren sitter i bakänden på höger kamaxel. Under denna, ovanpå växellådan, sitter impulsgivaren som tittar på svänghjulet. Den är dock magnetisk, så den ger en signal som varierar i både frekvens och amplitud med varvtalet.
av *pettson*
#108051
svennerules skrev:Nu har jag ännu mer problem......
Bilen startar inte alls och och jag får felkod 3-1-4 på A6, vilket
indikerar att det skulle vara kamaxelgivaren.

Jag har försökt att felmäta men vet inte vad jag ska förvänta mig på
de 3 kontaktblecken... Är det någon som vet?
Nu ska vi se återigen..

En FENIX går utan kamaxelgivare (dock lite sämre) och går att starta utan givaren om miljön är rätt.
En LH går att köra om den redan är igång utan givaren, dock med reducerad effekt. Den går INTE att starta när givaren är defekt.
En Motronic Stannar DIREKT när givaren ger upp och går inte att starta när givaren är defekt..

En 140-144hk maskin har FENIX
En 170hk maskin har LH
En Turbo har Motronic

Kort koncist byt kamaxelsensorn så går bilen igen.
OM där är några fel att mäta på så har du isåfall kabelbrott. Kabelbrottet går till och med att känna på kabeln. (om där är ett).
Annars är helt enkelt hallgivaren defekt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#108285
I detta fallet är det ju dessutom en LH det gäller, eftersom det är en GLT från -92. Då fanns inget annat heller.
av *pettson*
#108309
apersson850 skrev:I detta fallet är det ju dessutom en LH det gäller, eftersom det är en GLT från -92. Då fanns inget annat heller.
Precis.
av svennerules
#108473
Sådär....Jag köpte en ny kamaxelgivare på volvo för 1150kr.
Bilen startade på första försöket och har fungerat bra i ca 3-4 timmar sedan dess.


Tack alla som hjälpte mig med mitt problem.

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]