Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1558160
Det beror på hur högt man justerar upp trycket. Och hur man använder det. Man kan både få högre tryck men också få upp trycket fortare. Men det är inte bara frid och fröjd. Med högre tryck behövs mer bränsle och rätt tändläge för att inte orsaka skador. Och med tryck som byggs upp för fort tar man risken att få reda på på vilken av vevstakarna som viker sig först. Styrboxen kommer ju till slut lägga sig i om man hamnar utanför dess gränser. Och det finns ju såklart en säkerhetsmarginal inprogrammerad, men den är ju tänkt att rädda motorn om nåt skulle hända, och inte för att ge mer effekt.
#1558900
Däremot kan det väl vara bra att se över wastegate och dess inställning, det verkar som att fjädern kan slappa med tiden och därmed öppna tidigt om än lite och turbon får då svårt att bygga upp tryck, såg något klipp på youtube där en person trycksatte (handpump med manometer) och såg att wastegaten, stången, började röra på sig under fyra psi (strax under 0.3bar) och då fick han inte riktigt sprutt i bilen, han spände stången/fjädern så den inte rörde sig under detta och då vaknade bilen. länk

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]