- tis 12 sep 2023, 08:44
#1554575
Hej, jag har byggt en Super Seven med en 850 GLT motor från 1994 (B5254S) motor använder orginal insprutningsbox (en för bränsle och en för tändning) men AC och styrservo är borttaget.
Motorn går kanon, startar lätt och har bra tomgång kall som varm, går ryckfritt etc. men den har ett fel som jag inte lyckats fixa på egen hand. Efter en fullgasacceleration upp över 5000 rpm så hänger sig tomgången på ca 1400-1500 rpm, accelererar jag hårt men håller mig under 4000 rpm så är tomgången normal. Det enda sättet att få tomgången att gå ner igen som jag hittat är att stänga av motorn och starta den igen, då ligger tomgången direkt på 800 rpm som den ska. Detta får mig att tro att det är nåt elektriskt fel.
Följande har kollats:
Gasspjället stänger helt.
Tomgångsventilen rengjord
Motorn är servad (kamrem, vattenpump, tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, lambdasond, termostat och TPS är nytt)
Jag har letat vacumläck med rökgenerator och fixat det jag hittat.
Tempsensorn i termostathuset har jag bara kontrollmätt vid 18-20° och då låg den på 2800 ohm
Förhoppningsvis är det någon här som är smartare än mig och kanske har sett detta problem förut.
Motorn går kanon, startar lätt och har bra tomgång kall som varm, går ryckfritt etc. men den har ett fel som jag inte lyckats fixa på egen hand. Efter en fullgasacceleration upp över 5000 rpm så hänger sig tomgången på ca 1400-1500 rpm, accelererar jag hårt men håller mig under 4000 rpm så är tomgången normal. Det enda sättet att få tomgången att gå ner igen som jag hittat är att stänga av motorn och starta den igen, då ligger tomgången direkt på 800 rpm som den ska. Detta får mig att tro att det är nåt elektriskt fel.
Följande har kollats:
Gasspjället stänger helt.
Tomgångsventilen rengjord
Motorn är servad (kamrem, vattenpump, tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, lambdasond, termostat och TPS är nytt)
Jag har letat vacumläck med rökgenerator och fixat det jag hittat.
Tempsensorn i termostathuset har jag bara kontrollmätt vid 18-20° och då låg den på 2800 ohm
Förhoppningsvis är det någon här som är smartare än mig och kanske har sett detta problem förut.