Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Min tomgång pendlar upp å ned mellan ca 600rpm-400rpm och detta gör så att bilen vibbrerar.... vad göra?

Tacksam för svar/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Min tomgång pendlar upp å ned mellan ca 600rpm-400rpm och detta gör så att bilen vibbrerar.... vad göra?

kontrollera om sladden till tomgångsmotorn verkligen är isatt. Det låter som om den är urdragen.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
hej!

var sitter tomgångsmotorn då? eller är det tomgångsluftens styrventil du menar? isåfall är sladden i. men går det att justera tomgången på en 850 och hur gör man?

Tacksam för svar/Nicklas
av *pettson*
vrålvolvon skrev:hej!

var sitter tomgångsmotorn då? eller är det tomgångsluftens styrventil du menar? isåfall är sladden i. men går det att justera tomgången på en 850 och hur gör man?

Tacksam för svar/Nicklas
Ja det är tomgångsluftens styrventil jag pratar om. Den verkar iallafall inte göra sitt jobb. Nej du kan inte styra tomgången på en 850 med mindre än att använda programvara. Det finns dom som fuskar med att ställa om spjället men det avråder jag ifrån då du även justerar bort spjällpotentiometerns nollplats.
Användarvisningsbild
av saxtorp
vrålvolvon skrev:Hej!

Har du haft batteriet bort kopplat nyligen?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
hej!

okj då vet jag att det inte går att justera tomgången själv, ska försöka rengöra tomgångsmotorn... har läst lite om de så ja tror de är den som spökar.... nej jag har aldrig haft batteriet bortkopplat..

MVH/Nicklas.
av Da
jag har samma problem..när man ska köra då vibrerar det..slorin är under 1 allså x1000 pch den ska ligga på 1 på alla 850 bilar..

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]