Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grus
#103822
Mitt första inlägg här ,tyvär kanske man får säga :???:
Eftersom det då uppstått ett problem med min 855-94:a,men glad jag hittade detta forum dock som ofta verka vara till stor hjälp ,med kunniga läsare :)

Problemet då :

senaste 3 veckorna har detta hänt ca 5-6 ggr ,
Bilen har alltid startat som vanligt på dagen/morgonen ,men efter man kört ett par turer mellan jobb,affär el dyl ,så händer INGENTING !!
Typ som när automatväxeln ligger i fel läge ( D,R ) får tändning MEN startmotorn e helt död .

Då jag provat låsa/låsa upp ,ändrat hejvilt bland automat lådans lägen ,så kvarstår problemet .

Efter att bara VÄNTAT en bra tag ,så kan startmotorn plötsligt snurra till (dock så verkar den då va lite trött ,men motorn kunnat startat igen)

Senaste gången (igår) hände det 2 ggr ..
*på morgonen starta direkt, körde 4 mil-bilen stod still 3 timmar
*sen startade den direkt ,körde 4 mil parkera 10minuter -startade INTE
*väntade 2 timmar startade,körde hem
*senare på kvällen en liten tur ut igen ,startade direkt
*stannade i en timme å bad till gudarna ,men död ...öppnade huven tittade jord kablar, övriga men allt såg normalt ut för en lekman ..provade igen Å vips startmotorn slår segt igång

Har nu sett att jag kan kolla felkoder själv på min 855-94 ,men vad säger ni ?
Kan det vara solenoiden i startmotorn -finns dom å köpa nya BILLIGT?
Hittar inga begangnade startmotorer här i Uppsala ,ny kostar ju närmare 3tkr .. känner någon igen sig

Ps provade sök funktionen men fick en jungel träff :???:
av Bred
#103872
Det kan vara så enkelt att du bara får lossa på kablarna til starten, putsa upp ytorna, lägga på batterifett eller nån annan ledande smörja och sedan sätta tillbaka allt igen.
Hjälper inte detta så prova att ha me dig en mejsel eller dylikt och knacka några ggr på starten nästa gång den krånglar. Hjälper det å knacka så vet du i alla fall att felet sitter i starten, å inte i nyckeln eller kabeldragningen.
Men som sagt, börja me å göra rent alla kontaktytor (å då menar ja ordentligt, inte bara lossa och sätta tillbaka igen) å lägg på någon ledande pasta. Kolla även att matarkabeln (den grova) ser bra ut i andra änden och att den inte är oxiderad!

MvH Martin
Användarvisningsbild
av dassharen
#103873
Låter lite som ett jordfel.
av grus
#103880
okej ,imorgon får det bli skruvar dag då .
Återkommer med nått slags resultat .

tack !
av Bred
#103883
just de, tack "dassharen", lossa även jordkabeln mellan motor och chassi och gör även där samma behandling!
av Kena
#103888
Lyser lamporna normalt i bilen, slocknar de när du vrider på nyckeln till läge 3(startmotorkörning)
av grus
#104157
Lamporna lyser som de ska ,när man får igång bilen

Nu har jag kört test i diagnostikenheten ,resultat:

*A1 Automatlåda -inget fel
*A2 Bränslesystem -3-2-3 Signal till miljölampa är felaktig
*A3 ABS o Antispin system (TRACS) -2-1-3 V bakhjulgivare ingen signal vid rörelsestart .3-1-1 V framhjulsgivare bruten krets eller kortslutning
*A5 TCU ,FANNS EJ STIFT I HÅLET!? (kunde inte testa ,normalt!??)
*A6 Tändsystem ,SE OVAN
*A7 -inget fel

B1 ECC -1-3-5 Motortemp ingen frekvenssignal ,4-1-1 kupe´fläkt överström eller blockering ,4-1-4 kupetempsensor aspireringsfläkt på förarsidan blockerad ,4-1-3 kupetempsensor aspireringsfläkt på förarsidan saknar styrspänning

B2 Farthållare 1-2-2 Hastighet har ej varit över 35kh/h eller ingen hastighetssignal .

Efter jag gjort denna sökning ,startade jag bilen . Då lös ABS lampan ,vilket den aldrig gjort tidigare ! men slocknade efter ca 1km å har inte lyst sedan dess...
Min ecc kyler iaf men har broblemet att den BARA ger samma kalla luft oavsett om den står på tex 19 eller på 28 grader ..men flödet/farten går upp om jag har auto inställt å vrider ner på max...inget jag brytt mig så mycket om då man är glad att den överhuvud taget iaf kyler .

Så har ni som är lite kunniga några synpunkter på dessa felkoder ...idag har jag även kollat alla kablar ...bilen har startat piggt 5-6 gånger ,ska iväg å testa nu ,så får se hur det går...spökigt värre i alla fall
av Kena
#104314
Du har nått allvarligt fel, uppsök bildoktor
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]