Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersst
Hej, är ny volvoägare sedan ett par veckor tillbaka. Har en V70 Classic årsmodell -00.
Frågan gäller ECC:n. Om den är på så rör sig tomgångsvarven mellan 900 och 1050. Detta beror säkert på att kompressorn går igång och motorn kompenserar det.
Det jag mer undrar över är att man även i körning märker att det knycker till ibland. Utan AC:n på går bilen jämt och fint. Har inte märkt att AC:n på andra bilar skulle påverka körningen på något sätt.
Därtill knäpper det till i magnetventilen som "startar" kompressorn cirka var tionde sekund, är detta normalt eller för ofta?
Kan det vara så att jag skulle ha för lite ämne i systemet? Kan detta orsaka ovanstående "problem"
Bilen hade 150000km service på hösten men är inte säker på att dom kollat gas/vätske mängden.
Borde jag föra bilen på service eller är detta en volvo "egenskap"?
Tack på förhand!
av Addekarlsson
Att ECC slår till och från med jämna intervaller är helt i sin ordning. Den slår av när den inte behöver generera kyla, och slår på igen när det behövs. ACC däremot går konstant, när AC är aktiverat.
Men 10 sekunders intervall lät lite kort. Min 960 jobbar på ca 15-20 sekunders intervall.

Att man märker skillnad på tomgång är ju helt naturligt, men under färd ska du inte märka det vad jag vet.
Förslag till åtgärd har jag dock ingen. Men du fick svar på en fundering i alla fall. :D

Mvh/ Adde
av andersst
Var på service. 250g fanns kvar... Nu fylld.
Under färd märker jag dock knyck fortfarande. Montören sa att det hör till :???:
Användarvisningsbild
av ketto
andersst skrev:Var på service. 250g fanns kvar... Nu fylld.
Under färd märker jag dock knyck fortfarande. Montören sa att det hör till :???:
jepp, de hör till! Tyvärr!
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]