Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilbo_9
hejsan! ny här... har en 850 t5 -94 var på besiktningen häromdagen och fick följande fel 1 bromsverkan bak ojämnt obs åtgärdad! spindelled högerglapp obs åtgärdat! men nu till det helt underliga.... lambdavärde 1,06... besiktningsmannen säger då till mig att byta lambdasond. är inte alls kunnig i detta ämne men nu i efterhand vet jag att jag hade en läcka i avgassystemet.. så det kunde ha berott på detta. ( vilket jag tror det var) lambda lampan lyste ej någon gång bara nu efter att ha satt dit biltemas.jag inhandlade in en på biltema vet nu i efterhand att det är skit! nu börjar problemen lambda börjar lysa efter detta och jag hade en r vinge med ljus i som blev stulen... lampan för bromljus bak ur funktion lyste varje gång jag bromsade det förstår jag... men nu lyser den även när jag kopplar också??????? skulle vilja veta lite tips....har någon stött på detta? kan jag sätta dit den gamla sonden? hur släcker man lambdan? helt enkelt hur gör jag ;) eller lämna in på volvo??behöver tips!!!!! tack på förhand!!! ps förbannade besiktningsman!
av Addekarlsson
Ändrade lite i topic, eftersom den inte sa nått alls om trådens innehåll.
Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll, så man ser om man kan hjälpa till eller inte. :wink:

Biltemas lambda har jag inte hört mycket negativt om alls, så jag tror ärligt talat inte att det är fel på den, bara du köpt en lambda med rätt antal kablar. Lambdalampan visar att du har en felkod i diagnossystemet.
Finns en klistrad tråd som talar om hur du läser ut felkoder, samt lite förklaringar till vad dom innebär.

Att glödtrådvakten lyser när du kopplar ur låter skumt, men det är ju helt klart ett elfel nånstans, men vart..... På den går jag bet, utan att ha bilen framför mig, så jag får rota runt och leta. :lol:

Mvh/ Adde
av Frigge
Biltemas lambdasonder är urkass, byter dom på löpande band. Köp en original lambda och se till att läsa ut felkoderna som finns i bilen.
av bilbo_9
tack ska försöka ge mig på detta i helgen.... ska jag söka igenom alla felkoder? eller någon specifik?någon mer som vet något om detta??? tack på förhand...obs ska ombesiktigas den 18 maj obs ;(
av Addekarlsson
Det lagras bara dom 3 senaste felkoderna i respektive uttag i testdosan. Du läser av alla felkoder på första stiftet, sen nollar du dom. Sen läser du av nästa stift och nollar.
Kom ihåg att notera felkoderna vör respektive stift.

Sen tolkar man felkoderna, gör lämplig åtgärd, provkör och hoppas felkoderna inte kommer tebax (lambdalampan förblir släckt).

Står i infot om felkoder. :D

Mvh/ Adde
av blomman
Måste fråga om lambavärdet.
Var det bara det som var fel värde på avgaserna?
av bilbo_9
ok...ska försöka....det låter som väldigt lätt...hmm ;) får se ;)

ja det var bara lambdavärdet som var högt... tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det bara var högt lambdavärde och du hade en läcka så är nog den gamla sonden ok. Man kan inte döma ut en lambdasond utan att ha gjort en felsökning först. Det är helt fel av en besiktningsman att ställa diagnos på saker som inte går att se med ögat.

Det där med glödtrådvakten låter skumt... Isf borde bromsljuset lysa när du trampar på kopplingen med? Titta lite på kontakterna på pedalerna, det sitter en på kopplingen med, för farthållaren. Tryck ner pedalen och dra ut knappen som pedalen ska trycka på. (massa små hack) När du släpper upp pedalen justerar den sig själv. Om det finns ett litet glapp i pedalstället så kanske det rör sig lite i bromsen när du kopplar, och ligger bromsljuskontakten precis på gränsen då så...
av bilbo_9
ja bromsljuset lyser när jag kopplar med.... ok förstår sånär det du skriver (amatör) nästan ;) ska försöka, förhoppningsvis är det så.... tack så mycket!
av bilbo_9
hej har försökt mig på felsökning....men den röda lampan lyser hela tiden .... har sockel a7 a3 och a2 fnns mer men ingen kontakt....vet att a7 är till servicelampan och är det för lambda med? ska den röda lampan lysa hela tiden...(lyser lite extra när jag tryckt på den....men inga felkoder ger den mig gör jag rätt? tips??? tack på förhand ombes 18/5

och vad gäller bromsen och kopplingen så rör sig kopplingen tillräckligt lite när jag kopplar så bromsen rör sig lite...så det var felet tack för tipset!

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]