Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuss
#103500
Har åkt en gammal MB 300 diesel dom senaste åren, inget fartåk direkt men man kommer dit man ska, olja o filter en gång per år är allt den kräver,
när motorn skruvades ihop på -70talet så andvände man ju nånting som heter kamkedja, inget som dagens ingejörer verkar ha hört talas om ;)


har nu bytt upp mig till en -99 v70 tdi aut, fick den till "bra" pris pga att det var dags för stor service, byte av remmar + att vevaxel tätningen behöver bytas (den på kammremssidan) fuktade lite innanför kammdrevet i toppen också så det var lika bra att byta när man ändå var i farten,

MEN va fn vad det kostar att serva en Volvo/Audi i dag, remmar löphjul och spännhjul till förbannelse, hela kalaset gick loss på cirkus 4500 kr
tur att man inte har centralmonterad tumme så att man slipper in med bilen på verkstad =) , sen är ju bytes intervallerna löjligt korta, 6000mil på pumpremmen!!, hur kan en sån konstruktion ens få lämna ritbordet!!??

Annars så verkar det vara en trevlig bil, verkar inte vara så törstig heller
och nu kan jag åka hela 5998mil innan det är dags att byta rem ;)
Användarvisningsbild
av Driftarn
#103507
Finns bilar idag som har kedja istället för rem, dock inte volvo dieslarna. Synd med täta byten men hellre de än motorhaveri!!!!
av ljungström
#103508
Driftarn skrev:Finns bilar idag som har kedja istället för rem, dock inte volvo dieslarna. Synd med täta byten men hellre de än motorhaveri!!!!
Min Saab har kedja som snart måste bytas, trots att all service är utförd enligt konstens alla regler på auktoriserade verkstäder. Kostnad: 13000 kr. Tack vet jag kamrem.
Användarvisningsbild
av Driftarn
#103514
:
Min Saab har kedja som snart måste bytas, trots att all service är utförd enligt konstens alla regler på auktoriserade verkstäder. Kostnad: 13000 kr. Tack vet jag kamrem.

Är väl betydligt tätare intervall på en rem än en kedja? En kedja brukar man väl spänna däremot.
Fast nu vad det ju en saab så man blir ju inte förvånad :!: :lol:
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
#103529
BMW har oxå kedjor =)
Användarvisningsbild
av niklas gson
#103936
joo håller med kamkedja e problemfritt motför kamrem har haft mercha o bmw bara o köra. ska bytas om dom börjar skramla vilket dom kan. obs vid 30.000 till 50.000 mil bmw finns det inget rekomenderad intervall.mercha lika så vet dom som kört 30.000 nog e det fint att inte behöva bry sej om sånt har haft en volvo diesel o klar man blir sur då det kostar 7500 o byta alla grejer på verkstad o då e det inte volvo verkstad ..nu e det några år sen så vet ej vad det kostar nu ..kör man bensin bil då spelar det mindre roll för det e id start o stopp som remmen slits mest o bensinarna har ju inte så hög komp..men klart skönt o slippa problem o kostnader :)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]