- ons 09 maj 2007, 18:31
#103500
Har åkt en gammal MB 300 diesel dom senaste åren, inget fartåk direkt men man kommer dit man ska, olja o filter en gång per år är allt den kräver,
när motorn skruvades ihop på -70talet så andvände man ju nånting som heter kamkedja, inget som dagens ingejörer verkar ha hört talas om ;)
har nu bytt upp mig till en -99 v70 tdi aut, fick den till "bra" pris pga att det var dags för stor service, byte av remmar + att vevaxel tätningen behöver bytas (den på kammremssidan) fuktade lite innanför kammdrevet i toppen också så det var lika bra att byta när man ändå var i farten,
MEN va fn vad det kostar att serva en Volvo/Audi i dag, remmar löphjul och spännhjul till förbannelse, hela kalaset gick loss på cirkus 4500 kr
tur att man inte har centralmonterad tumme så att man slipper in med bilen på verkstad =) , sen är ju bytes intervallerna löjligt korta, 6000mil på pumpremmen!!, hur kan en sån konstruktion ens få lämna ritbordet!!??
Annars så verkar det vara en trevlig bil, verkar inte vara så törstig heller
och nu kan jag åka hela 5998mil innan det är dags att byta rem ;)
när motorn skruvades ihop på -70talet så andvände man ju nånting som heter kamkedja, inget som dagens ingejörer verkar ha hört talas om ;)
har nu bytt upp mig till en -99 v70 tdi aut, fick den till "bra" pris pga att det var dags för stor service, byte av remmar + att vevaxel tätningen behöver bytas (den på kammremssidan) fuktade lite innanför kammdrevet i toppen också så det var lika bra att byta när man ändå var i farten,
MEN va fn vad det kostar att serva en Volvo/Audi i dag, remmar löphjul och spännhjul till förbannelse, hela kalaset gick loss på cirkus 4500 kr
tur att man inte har centralmonterad tumme så att man slipper in med bilen på verkstad =) , sen är ju bytes intervallerna löjligt korta, 6000mil på pumpremmen!!, hur kan en sån konstruktion ens få lämna ritbordet!!??
Annars så verkar det vara en trevlig bil, verkar inte vara så törstig heller
och nu kan jag åka hela 5998mil innan det är dags att byta rem ;)