- mån 07 maj 2007, 00:10
#102913
Har en V70 2.5T -98
Jag skulle dra en fet strömkabel från skuffen till batteriet idag. Det var minst sagt knöligt för en som inte gör det var dag. Fick borra 3 hål för att få kabeln dit jag ville. Första hålet i botten av säkringslådan, bara plast. Andra hålet i sidan av säkringslådan. Tredje hålet i gummi-genomföringen mot motor-rummet. Tror inte jag skadade nåt vid borrningarna. Men i mina tidigare försök att få in strömkabeln tillsammans med kabelknippet från säkringslådan in i kupen så var det lite kämpande (omöjligt). Jag t.o.m. tog en typ pianotråd som jag gjorde en krok på. Hade tänkt hala upp strömkabeln.. Men nu fann jag aldrig kroken utan fick dra upp pianotråden.. Naturligtvis fick jag lirka upp försiktigt den pga kroken som hakade i några strömkablar.
Hursomhelst så kände jag mig rätt nöjd med dagens jobb tills jag började köra iväg med bilen. Vid frikoppling / tomgång så hoppar varvräknaren nu ned till 500 varv och morrar lite innan den hoppar upp till 800 och studsar ned till 500 och upp igen och ned igen och sedan upp och stannar något osäkert på 800.
Jag tänkte jag skulle börja med att kolla att alla relän sitter i ordentligt underifrån eftersom jag höll på och drog i säkringspanelen. Sen hoppas jag att jag inte skadade någon kabel.. Men annars undrar jag vad jag mer kan ha råkat komma åt. Var inte och bökade så djupt i motorrummet. Sitter en kontakt på ett rör från luftrenaren som jag troligen har lutat mig mot. Kan det vara nåt? Sedan körde jag runt med tryckluft innan jag påbörjade arbetet.. Kopplade även ur minuspolen på batteriet innan jag joxade.
Tips någon?
Hör inte riktigt till ämnet. Men jag kan inte låta bli att undra varför det inte är lättare att eftermontera typ motorvärmare/kupevärmare samt en större stereoanläggning. Biltillverkarna borde ju kunna förutsäga dessa behov ganska enkelt.
Jag skulle dra en fet strömkabel från skuffen till batteriet idag. Det var minst sagt knöligt för en som inte gör det var dag. Fick borra 3 hål för att få kabeln dit jag ville. Första hålet i botten av säkringslådan, bara plast. Andra hålet i sidan av säkringslådan. Tredje hålet i gummi-genomföringen mot motor-rummet. Tror inte jag skadade nåt vid borrningarna. Men i mina tidigare försök att få in strömkabeln tillsammans med kabelknippet från säkringslådan in i kupen så var det lite kämpande (omöjligt). Jag t.o.m. tog en typ pianotråd som jag gjorde en krok på. Hade tänkt hala upp strömkabeln.. Men nu fann jag aldrig kroken utan fick dra upp pianotråden.. Naturligtvis fick jag lirka upp försiktigt den pga kroken som hakade i några strömkablar.
Hursomhelst så kände jag mig rätt nöjd med dagens jobb tills jag började köra iväg med bilen. Vid frikoppling / tomgång så hoppar varvräknaren nu ned till 500 varv och morrar lite innan den hoppar upp till 800 och studsar ned till 500 och upp igen och ned igen och sedan upp och stannar något osäkert på 800.
Jag tänkte jag skulle börja med att kolla att alla relän sitter i ordentligt underifrån eftersom jag höll på och drog i säkringspanelen. Sen hoppas jag att jag inte skadade någon kabel.. Men annars undrar jag vad jag mer kan ha råkat komma åt. Var inte och bökade så djupt i motorrummet. Sitter en kontakt på ett rör från luftrenaren som jag troligen har lutat mig mot. Kan det vara nåt? Sedan körde jag runt med tryckluft innan jag påbörjade arbetet.. Kopplade även ur minuspolen på batteriet innan jag joxade.
Tips någon?
Hör inte riktigt till ämnet. Men jag kan inte låta bli att undra varför det inte är lättare att eftermontera typ motorvärmare/kupevärmare samt en större stereoanläggning. Biltillverkarna borde ju kunna förutsäga dessa behov ganska enkelt.