Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driftarn
Tjenare!!!

Skulle byta stötdämpare på min volvo 854 -97 idag och när jag skulle lossa på den muttren som håller nedre delen på stötdämparen så gick pinnbulten av!!.
Jag undrar om någon vet hur man fixar detta eller vad en verkstad tar för att fixa det?
av Fixaren
Utan att veta exakt vilken bult du menar så brukar avdragna pinnbultar leda till mer sorg än glädje. Men det finns olika sätt att fixa.

Har du tur så du kan greppa den med en rörtång så kan du kanske lossa ändå. Är den av nere i godset så får man borra upp den lite och skruva i en grispitt. Ett bra tips är att värma ordentligt med nån passande brännare. Har man inte det så kan en rostlösare vara behjälplig också.

Vad en verkstad tar vet jag inte. Beror ju på om man lämnar till volvo eller till nån duktig mekaniker runt hörnet.
Användarvisningsbild
av Driftarn
Vad är en grispitt för något??
Användarvisningsbild
av Driftarn
Det är den pinnbulten som sitter i den bakre bärarmen!! Om jag var otydlig innan!
av Fixaren
Driftarn skrev:Vad är en grispitt för något??
Bild

Detta är en "grispitt" Det heter väl konisk gängtapp eller nåt sånt tror jag. Men går du till en affär så vet dom vad du ska ha om du säger grispitt.
Den fungerar som en vanlig gängtapp fast åt andra hållet. Ja du ser på bilden hur den funkar.
Användarvisningsbild
av Driftarn
[URL=http://imageshack.us]Bild[/URL

Här är min pinnbult, hade tänkt om det går att sätta dit den nya dämparn och sedan svetsa fast en bricka så inte dämparn kan röra sig i sidled, tror ni det funkar??
av kebne
Driftarn skrev:Här är min pinnbult, hade tänkt om det går att sätta dit den nya dämparn och sedan svetsa fast en bricka så inte dämparn kan röra sig i sidled, tror ni det funkar??
Spännande lösning. Kolla med svetsare om det kan hålla. Kanske bra kolla med bilprovningen om de godkänner en sådan åtgärd.
Användarvisningsbild
av Driftarn
Fick ett tips på ett annat forum(85x70klubbens) om att svetsa på en ny gängad bit på den lila gängade biten som finns kvar och sedan sätta tillbaka allt som det var innan!! Tycker att det låter bättre och lär bli godkänt hos bilprovningen!
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]