ThomasVolvo70 skrev: ↑fre 02 sep 2022, 21:33
..Hut mätar man viloförbrukning? Strömstyrka mättas väl i AMpere serielt med batteriet? BILtema har et tangamperemeter men det verkar till större strömstyrkar
Om ett 62Ah batteri töms helt på en månad så är läckströmmen i storleksordningen 62 Ah / (30 * 24h) = 86 mA
Så du behöver en amperemeter som mäter tiotals milliampere med någorlunda bra upplösning. Tångamperemetrar (för DC) brukar inte vara bra på detta..
Så i stället får man lyfta pluspolen från batteriet och koppla en konventionell (milli-)amperemeter mellan pol och kabelsko så att strömmen går igenom instrumentet.
Här får man se upp för det kan bli en stötström när man kopplar ihop kretsen, tillräckligt hög för att förstöra eller åtminstone bränna säkringar inne i ampere-metern. Så för att undvika detta är det bättre att hålla kabelskon mot batteripolen, trycka amperemeterns mätsladdar mot pol och kabelsko och sedan lyfta kabelskon från polen. Buslätt.. om man har fyra händer vill säga

Och dra inte igång någon stor strömförbrukare under mätningen, då kommer ampere-metern att bli ledsen

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66100 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..