- ons 25 apr 2007, 22:52
#101184
Tre olika sätt? Finns det inte ännu fler?
Hursomhelst, i kamaxlarnas andra ände finns det spår, som man håller i linje med varandra (Volvos verktyg 999 5452 ska passa till detta, har jag för mig), när kamdreven sen ska monteras. Spåren ska alltså ligga parallellt med skarven mellan övre och undre delen av topplocket.
Notera även att spåren inte är riktigt centrerade. Insugskamaxeln ska ha spåret över centrum, avgaskammen under. Det syns i framänden också, då insugskammen har två drevbultshål över centrum men avgaskammen har två hål under centrum.
Man får riva väck luftfilterburk, övre motorstag, kamaxellägesgivare, fördelare, rotor med fästplatta och... ja, det är väl det hela, för att komma åt spåren.
På dreven finns det minimala märken, som ska ställas mot hacken på bakre kamremskåpan. På vevaxeldrevet finns ett ännu minimalare märke, som ska stå mot en liten plutt på oljepumpen, när allt är i linje med vartannat. Sen lägger man på remmen.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.