Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter en service som jag gjorde på min 855 94:a så blev tomgången väldigt låg, 400-600 varv.

Läst nu lite här på forumet och förstår att det kan hjälpa med att rengöra
både spjällhuset och tomgångsmotron.

Kan det vara detta oxå som gör att bilen går lite ryckigt när man kör lungt :?:

Vad det gäller tomgångsmotorn så är det bara att rengöra den med 5:56 eller :?:
Är det några axlar eller liknande i den som man ska känna så att dom löper lätt :?:

Sen nu till spjällhuset.
Vad sitter det :?: (kanske nån som har en bild)
Har även läst att man kan rengöra det på plats så man slipper byta nån packning,
eller måsta man ta loss hela och införskaffa en ny packning, men först är det ju bra om man vet vad den sitter :lol:

Ny Volvo ägare så därför frågorna.. (D) :-@ (B)

Mvh Nicke
av Kena
Vad gjorde du på servicen? måste ha gjort nått som påverkar tomgången.
av Nicke69
Kena skrev:Vad gjorde du på servicen? måste ha gjort nått som påverkar tomgången.
Bytte tändstift, rotor, fördelare, luftfilter.
Under tiden så kopplade jag ur +:en på batteriet för att nolla styrenheten,
läste detta tipps här inne i andra trådar att man skulle göra det vid en liten service.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du har haft batteriet bortkopplat länge (man tar alltid bort minuspolen, inte plus), så har motorns styrsystem tappat bort all adaptionsdata. Då får du skylla dig själv om bilen går kryckigt ett tag, tills styrenheten har lärt sig hur din motor fungerar igen.
av Nicke69
apersson850 skrev:Om du har haft batteriet bortkopplat länge (man tar alltid bort minuspolen, inte plus), så har motorns styrsystem tappat bort all adaptionsdata. Då får du skylla dig själv om bilen går kryckigt ett tag, tills styrenheten har lärt sig hur din motor fungerar igen.
Javisst får man skylla sig själv, kan ju inte skylla på nån annan, alla
är vi barn i början, som jag så är jag NY ägare av en Volvo.
Om det nu är så att man gjort fel så kan man ju önska sig att man får
ett svar på hur lång tid det tar innan styrenheten "lärt" sig motorn igen.
Pratar man dagar, veckor, 10 mil, 100 mil?
Även frågan som jag ställde kan detta bero på att tomgången är låg,
att bilen går lite små ryckigt beror väl på detta då?

Ja batteriet var bortkopplat rätt länge kanske ett par tre timmar.
Om man behöver göra det nån annan gång och gör rätt som du
säger att man tar bort minuspolen, men hur länge ska batteriet vara bortkopplat?
Användarvisningsbild
av ketto
5-10 mil brukar räcka för mig för att styrenheten ska hitta till normala inställningarna igen!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inte sant. Den har inte gjort en fullständig adaption från omstart av styrenheten förrän du har gjort flera (fem eller så) kompletta körcykler (alltså kallstart till driftvarm till kall igen) och dessutom kört ett antal mil.
Därför går det inte att säga precis hur lång tid det tar. Det beror på hur du kör.

Ursäkta om jag pikade. Jag menade bara att när man nollställer styrenheten får man vad man i princip ber om, alltså att den ska lära om igen.
av -94 9000 2,3T cse
ketto skrev:5-10 mil brukar räcka för mig för att styrenheten ska hitta till normala inställningarna igen!
Min erfarenhet är likadan. Bara för dig att köra din normala körning så justerar det till sig allteftersom.

Mvh
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]