Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fajfor
Har problem med ac:n på min 850.har precis köpt den o märker att inte ac fungerar.Själva kompressorn slår inte till.Hör dock ett svagt klickande från reläet bakom hadskfacket..Någon som kan komma med tips som man själn kan kolla innan man kör till verkstad??Kan det vara gasen som är slut??Enligt förraägaren så funkade den ända tills för en vecka sen..tacksam för tips..
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du har en läcka har naturligtvis gasen försvunnit. Testa att bygla tryckgivaren på röret framför torpedväggen. Startar kompressorn då fattas det gas. Ta bort byglingen bums om kompressorn gick igång! Har du en läcka har du fukt i anläggningen, och den fukten vill du inte pumpa runt.

Om kompressorn inte startade nu heller, kan det vara magnetkopplingen som är sliten. Jag har sett djärva människor knacka till remskivan med en brädbit, för att testa detta, men det är nog inget för den som saknar livförsäkring... Var försiktig om du provar med den metoden.
Om kompressorn startar när den får hjälp att komma igång, behöver den shimsas om till mindre spel. Min började krångla vid 0,9 mm. Vid 1,2 mm brukar de inte gå alls.
av fajfor
Tack för ett mycket bra tips..Har provat att bygla o den startade direkt..Eftersom den funkat tills för en vecka sen så undrar jag om det kan vara så att det bara saknas gas?alltså om det kan försvinna eller det är så att den måste provas så man får fram var läckan är??
Mvh.peter
av akre
Det är stor risk att du har blivit blåst...

Förra ägaren fyllde systemet innan du köpte den utan att fixa läckan. Nu har all gas läckt ut. Du måste åka till en ac-verkstad för läcksökning, därefter reparation och fyllning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har bilen kupéfilter? 850 som saknar sådant filter råkar ofta ut för korrosion i förångaren inne i instrumentbrädan, på grund av skräp som flyger med luften in. Skräpet fastnar i förångaren, binder fukt och sen korroderar det.

Ett annat favoritställe är nedre delen av kondensorn. Spola av den genom kylluftshålet i stötfångaren. Gör det varje vecka, när du ändå tvättar bilen.

Nu är det ju kört i det här fallet, men i förebyggande syfte, menar jag. Som har en 854 från 1994, med mer än 35000 mil på mätaren, men där AC:n ännu inte har läckt.
av fajfor
Vad händer om man bygglar kontaken som näms i första svaret o men sen kör på det viset?Det går ju trots allt att stänga av ac,n med knappen i bilen.kan man få den att funka då om det skulle vara något annat fel??går något sönder om man provar att köra så?kanske kan man få lite kyla??
Användarvisningsbild
av apersson850
Det som händer är att kompressorn snurrar trots att det inte finns tillräckligt med kylmedia. I och med att det saknas gas, är trycket för lågt och fukt tränger troligen in i anläggningen. När kompressorn då går ändå, pumpar den runt fukten i rören och förstör hela anläggningen, istället för att begränsa skadan till den del som redan är trasig.

Dessutom ska den givaren ge signal titt och tätt, när kylningen fungerar som den ska. Så det är ingen lösning att köra byglat.

Någon annan nytta gör det inte heller, för utan gas blir det ingen kylning.
av helgonet
Fick se en länk att man kunde fylla upp systemet själv med gasol Propan/butan 50/50 %. Hittade länken som var till en citroen. Man skulle ta hänsyn till vikten att den var hälften så tung som den gas man brukar tillsätta normalt. Vidare skulle man tillsätta den på lågtryckssidan.
Nån mer som sett nåt likande ?
Hls Roger :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Aldrig hört talas om. Men det fungerar kanske. Det gäller ju att hitta en gas som har ungefär samma termiska egenskaper, alltså kondenserar vid liknande tryck och temperatur.
Sen är det en annan sak att olika kylmedia ställer olika krav på packningar, materialval och smörjmedel.

Hur gick det för fajfor? Finns det kupéfilter?

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]