Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare, har en Volvo 850 2.5 se 96a, som är jävligt nervös på tomgång när bilen är varm. Står man stilla så är de precis som den går ner o hostar på 600 rmp, står där en stund den går den upp till 1200 och står där...så gasar man till så ramlar den ner där den ska vid 8-900, Jag har inte kollat någonting mer än gjort avgastest och det var bra, frågan är, är detta något som är lätt fixat ? med tanke på jag är helt ovan meckare så vill man inte göra för mycket själv :)

Tacksam för utförliga svar :)

mvh Bamze
av Zpyke
Hejsan

Ja e inte heller någon supervan mekare, men min 855 -94 va lite som du beskriveer och efter att ja gjorde ren min vevhusventilation (oljefällan) så blev tomgången bättre (bytte olja, filter, tändstift också) Det e mitt tips. . .

//Peter
av Nicke69
Jag gjorde en sevice i dag på min bil.

Nu efter jag gjort det har jag fått en tomgång på ca 500-600, när man
kommer till en korssning så är det på gränsen till att bilen nästan stannar.

Varför har det blivet så? :shock:

Kan det räcka med att ställa lite på gasvajern?
Användarvisningsbild
av apersson850
På min 854 från 1994, med Motronic 4.3, har det varit den så kallade tomgångsmotorn som varit trög, när jag haft detta fenomen.
På verkstad brukar de byta den, men gör man det själv går det ju att försöka smörja upp den. Jag lät min stå med penetrerande olja i den ena lagringen i några timmar, sen vände jag på den och lät den andra änden få sin behandling. Det har de inte tid med på verkstäderna, men hemma går det ju bra.
Ordentlig rengörning och hopsättning, så fungerade den bra igen.
av Zpyke
Bara en liten dum fråga, vart sitter denna tomgångsmotor som alla pratar om. Är det den som sitter vid insuget vid gasspjället upphängd i gummi. Har en 855 -94.

//Peter
av gunnar_hoj
den sitter under kåpan där gasviren går in.
G..
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]