ABS-strul både under körning och vid bromsning, sker då och då, men ingen lampa tänds (S70 2,5T -99)
av Svanis - tor 02 dec 2021, 00:30
- tor 02 dec 2021, 00:30
Är en -99a med STC, alltså ej TRACS
Motorn tappar inte effekt när detta sker och ingen lampa tänds.
Började I förrgår efter -6 grader på natten, har 6 km till varmgaraget på jobbet, 30-50kmh sträcka, sker 3-4 ggr under sådan färd, I hastigheter kring 40-55kmh. Sker även vid hemfärd efter 9timmar i varmgarage.
**Uppdaterat: ABS börjar missljuda under körning, fastän ingen fot på bromsen. (Ingen halka var det)
Bilen bromsar inte, bara missljuder från ABS:en -fastän inte riktigt som det låter ABS jobbar vid halka!
Efter applicering av fot på bromsen, så känner jag & hör ABS jobba 5-6sek och återgå till normal broms, man får pumpa och bygga upp lite bromstryck verkar det som.
Ibland kommer det tillbaka direkt, nu senast med max 5 upprepningar.**
Ibland ska jag efteråt bromsar 150 m längre fram och då kan ABS börja jobba när jag börjar bromsa, men upphör efter 2-3sek.
Har nyligen på vänster fram, haft loss hjulspindeln och bytt lager och SKF-drivknut,(kört ca 30 mil efter det).
Jag tyckte jag hanterade ABS-sensorn aktsamt -men antar felet ligger där.
Motorn tappar inte effekt när detta sker och ingen lampa tänds.
Började I förrgår efter -6 grader på natten, har 6 km till varmgaraget på jobbet, 30-50kmh sträcka, sker 3-4 ggr under sådan färd, I hastigheter kring 40-55kmh. Sker även vid hemfärd efter 9timmar i varmgarage.
**Uppdaterat: ABS börjar missljuda under körning, fastän ingen fot på bromsen. (Ingen halka var det)
Bilen bromsar inte, bara missljuder från ABS:en -fastän inte riktigt som det låter ABS jobbar vid halka!
Efter applicering av fot på bromsen, så känner jag & hör ABS jobba 5-6sek och återgå till normal broms, man får pumpa och bygga upp lite bromstryck verkar det som.
Ibland kommer det tillbaka direkt, nu senast med max 5 upprepningar.**
Ibland ska jag efteråt bromsar 150 m längre fram och då kan ABS börja jobba när jag börjar bromsa, men upphör efter 2-3sek.
Har nyligen på vänster fram, haft loss hjulspindeln och bytt lager och SKF-drivknut,(kört ca 30 mil efter det).
Jag tyckte jag hanterade ABS-sensorn aktsamt -men antar felet ligger där.
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov

S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars