Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är en -99a med STC, alltså ej TRACS
Motorn tappar inte effekt när detta sker och ingen lampa tänds.

Började I förrgår efter -6 grader på natten, har 6 km till varmgaraget på jobbet, 30-50kmh sträcka, sker 3-4 ggr under sådan färd, I hastigheter kring 40-55kmh. Sker även vid hemfärd efter 9timmar i varmgarage.

**Uppdaterat: ABS börjar missljuda under körning, fastän ingen fot på bromsen. (Ingen halka var det)
Bilen bromsar inte, bara missljuder från ABS:en -fastän inte riktigt som det låter ABS jobbar vid halka!
Efter applicering av fot på bromsen, så känner jag & hör ABS jobba 5-6sek och återgå till normal broms, man får pumpa och bygga upp lite bromstryck verkar det som.
Ibland kommer det tillbaka direkt, nu senast med max 5 upprepningar.**

Ibland ska jag efteråt bromsar 150 m längre fram och då kan ABS börja jobba när jag börjar bromsa, men upphör efter 2-3sek.

Har nyligen på vänster fram, haft loss hjulspindeln och bytt lager och SKF-drivknut,(kört ca 30 mil efter det).
Jag tyckte jag hanterade ABS-sensorn aktsamt -men antar felet ligger där.
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Talade med Volvo-verkstaden nyss.

"Om sensorn är defekt så borde fellampan tändas, mer troligt att kuggkransen har spräckts på drivknuten"

Förvisso rimligt, men känns osannolikt att den nya SKF-drivknutens kuggkrans spräckts redan efter 30mil.
Skulle förvisso kunna vara på höger (ej utbytt) sida, men borde ha något med min renovering på vänster sida att göra,
tänker jag.

Tänker mer som att sensorn är defekt, fastän inte på den elektriska sidan(eftersom i så fall borde systemet känna avvikelse).
Jag har sett att du har en ny knut på vänster då har du en ny Abs krans där med.
Det där låter nästan exakt så som jag hade ingen fel lampa här heller. Det var en krans som var av och den andra var så jävla rostig så det inte läste av som det skulle. Jag skulle kolla det du själv är inne på givarna. Samt högersidan.
Finns ju även ett kontaktstycke på ABS styrenheten i motorrummet.

Edit har du testat och stänga av STC som det heter på din för o se om det blir tyst under körning?.
gubbstrutt skrev:
Svanis skrev:**Uppdatering: bilen bromsar inte, bara låter som den gör och vibrerar i bromspedalen, lika som när ABS jobbar normalt vid halka!**
Du menar att bilen inte bromsar när du bromsar?.
Nej då, men den bromsar inte när den får spel, bara väsnas
gubbstrutt skrev:Edit har du testat och stänga av STC som det heter på din för o se om det blir tyst under körning?.
Nix, kan prova med det först -så får jag bättre klarhet i felbilden.
Tar det ikväll, den fick stå hemma och skämmas idag.

**Uppdatering: STC’n stängde jag av, men hade ingen effekt. Snömodd för första gången i år påminde mig att STC’n verkar jobba för sig själv och enbart dämpar motorn**
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Svanis skrev:
gubbstrutt skrev:
Svanis skrev:**Uppdatering: bilen bromsar inte, bara låter som den gör och vibrerar i bromspedalen, lika som när ABS jobbar normalt vid halka!**
Du menar att bilen inte bromsar när du bromsar?.
Nej då, men den bromsar inte när den får spel, bara väsnas
Ok samma som det var på min då.
Det här med styrenheten till ABS och dess problem känner du säkert till.
Men vi får hoppas på att det inte är den.

Edit ta det vackert min ABS höll på o kosta mig livet när den helt plötsligt fick spunk så det inte bromsa alls i en högst olämplig situation.
ABS är nått som aldrig skulle upp funnigts någonsin.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Har drivknutens spline bottnat i lagret som den ska? Om tätningen kommer i kläm så bottnar inte splinen och då landar inte kuggkransen mitt för givaren. Fick själv abs-fel efter några mil med ny skf knut. Tog ut den ur lagret och monterade ihop allt igen, sen har det fungerat..

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]