Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan någon hjälpa mig.. har en volvo 855- 95... De är så att färddatorn lagt av. de står bara *DISC* i displayen. klockan funkar o jag ser alla tecken men inget funkar... inte kilometerräknarn heller o jag vet inte hur långt bilen har gått den senaste månaden då mätarn har stannat på 16529mil. Har ringt till 2 volvo verstäder men dom visste inte. Jag tycker att dom skulle byta jobb om dom inte äns kan sånt. Men jag hoppas att nån här kan hjälpa mig.. vill gärna kunna kolla snitt förbrukningen osv...

sen undrar jag hur man läser av felkoder?? Va för slags apparat ska man ha??? :shock:

Ändrade topic lite, så man ser vad tråden handlar om.
Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll, så man utan problem ser vad tråden handlar om. Trippelhjälp är inte en sån topic. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av stanze
Jag hade samma problem som dig och då var det glapp i ratten som du väljer funktioner med.Jag tog bort den och gjorde rent den invändigt och sen så funkade den.Kanske är samma fel hos dig....
av magento
Okej tack. de låter ganska rimligt. ska se om de funkar.
av Kena
Fanns en tråd här tidigare om det och han/hon hade felet i vredet åxå. Min V70 visade åxå Disc i vintras och jag vred bara på den så försvann det. Menas väl disconnected och det visste inte min auktoriserade Volvo verkstad om.
av magento
har nu felsökt och tagit bort vridknappen och kollat men de vill inte funka ändå. de står fortfarande disc. usch va tråkigt sånt är när de inte vill fungera. ingen som har nått annat tips. de är ju ingen ide att lämna in bilen då dom inte visste ändå.
av Kena
Säkert ärgade kontakter eller nått glapp...sök vidare
Användarvisningsbild
av apersson850
"Disc" står för skiva, och refererar till den kodskiva som vrids runt när du vrider på väljarreglaget. Det finns tre signaltrådar till färddatorn, alltså åtta kombinationer, och med sex lägen på ratten och resetknappen har man gjort av med sju av de åtta. Det åttonde ska aldrig kunna uppstå, för då är ingen ledning inkopplad. Alltså får man det meddelandet om skivan är kass. Men det är klart, det går lika bra att tolka det som "disconnected", för det stämmer ju också.
av magento
Tack så hemskt mycke.. då har jag dratt en liten slutsats av dessa svaren.. jag får helt enkelt ta o byta ut vriddosan. för när jag öppna den så såg de ut att vara lite bränt. Men inte mycke.. Men äsch tänkte jag de kan ju inte vara de så jag spruta in kontaktspray Men icke sa nicke de ville inte funka så en ny vridknapp /platta/dosa är på ingång till bilen.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]