Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min far har en 855GLT automat -95 som går lite märkligt ibland, det låter som att den "går fett", tappar tomgången och stannar till sist helt. Det händer som regel endast när det är riktigt varmt ute och när man står vid trafikljus eller annan korsning lite längre tid, man kan ibland "rädda den" genom att kasta i neutral och varva upp den men det är långt ifrån alltid som det lyckas. Däremot startar den relativt enkelt igen efter stopp.
I övrigt så fungerar den ypperligt i alla lägen och går som ett skott! (Nåja...)
Jag har inte själv upplevt det utan det är enbart från hans beskrivning och det har varit så här i flera år, men bara när det är riktigt varmt ute.

Nedan är vad som blivit gjort med bilen sen första gången som fenomenet dök upp!
Jag har sett över allt vad det gäller insug, alla anslutningsslangar är okej och packningar verkar hela.
Jag har bytt tomgångsmotorn, men ingen skillnad.
Jag har spärrat förvärmningsspjället till friskluftsintaget då den annars endast drog varm luft från grenröret (vilket gör att motorn får för lite syre/mycket bensin och skulle kunna få just dessa fenomen), men nej!
Jag har bytt bränslepump och filter (pga att pumpen la av) men ingen skillnad på motorgången.
Service är gjord, alla filter är nya, tändstiften är nya, kamremssats är bytt.
Inga felkoder.

Detta har gäckat oss länge nu så jag ser gärna att lite idéer bollas för jag vet ärligt talat inte hur man ska fortsätta felsökningen!?
Marlboroman skrev: mån 05 jul 2021, 22:15 Reläet till bränslepumpen är ju en klassiker. Även huvudreläet som sitter ovanför kylaren kan ge såna där fenomen.
Bränslerelät är bytt några stycken, dom byttes i omgångar pga andra fel, som med pumpen t ex som jag nämnde tidigare.
Huvudrelät är utbytt, provat med två olika men tyvärr ingen skillnad.
Jag har ju skrotat ner en hel del 850 så man har ju sparat på sig en del så att byta delar bara för att testa och utesluta är ju enkelt om än tidsödande! Men vad hjälper det när det inte gör någon skillnad och man inte hittar felet...

Den gången som bränslepumpen kluddade så byttes även spridarbryggan med spridare och tryckregulator
Bilen är nybesiktigad med bra avgasvärde.
GLT -95 har Motronic4.3, så det är LMM/MAF-givare på dom precis som på M4.4.

Det jag skulle göra är att koppla ur diverese sensorer systematiskt, för att få bilen att gå in i nödprogrammet och se om det har någon "possetiv" inverkan. Det enklaste är ju att börja med att rycka ur LMM och se hur bilen reagerar.
Det stod heller inget om tänddelar utöver stift, så kolla upp rotor och lock också. Tänddelar *borde* ju dock ge mer ryck och knyck under körningen, men det är inte säkert.

Tänk även på att ett avgasläckage *innan* lambdan kommer påverka funktionen av bilen rätt drastiskt - ofta utan att sätta felkod då det fortfarande kan vara inom sondens kompensering, men ändock så pass att blandningen blir tokfel i vissa situationer. Flexskarven på grenröret är ju klassiskt att den börjar läcka.
Tack för svar! Skönt att kunna bolla lite idéer när man själv kört fast! :)
Tänddelarna byttes för nåt år sedan, vad det gäller LMM så är där testat både att rycka kontakten och att byta ut till en annan, men oavsett vad jag gör så fortsätter bilen att bete sig märkligt och med tanke på allt som är bytt så borde det göra nån skillnad men nej...
Avgassystemet (efter kat) byttes senast i fjor (det fjärde systemet på 10år...) men hur flexrör och katt är har jag ingen bra koll på, men bilen är besiktigad med bra avgasvärde för bara en månad sedan så det bör vara okej tycker man!

Jag inbillar mig att det är som den går fett på nåt sätt, man får den känslan när han beskriver felet och tankarna kommer dit hän även i samband med att man startar den i garaget för då kan det lukta starkt i avgaserna. Bränsletrycket har jag inte mätt upp då jag saknar utrustning för detta, men pump, filter, fuelrail ink bränsletrycksregulator och spridare är ju bytta utan någon som helst skillnad.
Det märkliga är ju att det är enbart vid väldigt varma och soliga dagar som det händer, att felet är väderberoende förbryllar mig en hel del kan jag säga!
Det är inte ventilen till kolkanistern som har hyss för sig? Den ska väl vara stängd just vid tomgång för att inte störa tomgången..
Man borde väl kunna lossa slangen från insuget och plugga nippeln tillfälligt för att se om det blir skillnad.
Mmm... Tycker ju också att det låter som den går fett. Därav min tanke med avgasläckage innan lambdan, för då registrerar ju sonden det som att bilen går magert, och fetar på med bränsle. Och det kan ju vara så, om än lite långsökt må tyckas, att under det förhållandet som bes. utförde avgasmätningen gick bilen "som den skulle" och därav inte påvisade något fel på värdena.

En annan långsökt tanke skulle väl vara att prova byta styrboxen, om du har någon passande liggandes? Iom. att det är värme-beroende kanske det är något knas med någon lödning i boxen som enbart visar sig när det blir "alldeles för varmt". T ex någon av spridarutgångarna som inte stänger som den ska och sprutar in bränsle hej vilt.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]