Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan...

Har nyss införskaffat en 850 från 92, GLT.
Märker när jag kör att ibland när jag stampar gasen i botten händer det mindre än om jag släpper lite på den igen (inte alltid, men oftast).
Känns ungefär som om att den får för lite soppa, eller tändningen ställer sig fel... Vet inte hur ja ska förklara...
Bara undrar om ni har någon aning om vilken givare jag bör kika på eller vad ja ska börja?

Drar ingen olja å ligger runt litern i förbrukning. Har inte kollat tändstift å sånt än, men tycker att om de vore felet borde väl mitt symptom alltid uppstå, inte oftast...

Några tips?

MvH Martin
av Uninium
gasspjället som strular kanske?
av Bred
kan ju nämna att det även har hänt att den inte svarar alls, oberoende av hur mycke jag trycker ner gasen...

Om de e gasspjället, va ska ja göra? tycker snarare de känns som en felaktig blandning eller dylikt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns en spjällägesgivare, som mäter hur mycket du tryckt ner gasen. Den är kanske i behov av utbyte.
Den sitter under spjällhuset, på motorns vänstersida (den som är framåt i bilen, eftersom motorns framsida är åt höger).
av Bred
Ursäkta mitt ovetande, men har knappt rört bilar med insprutning (däremot har man väl rört några med förgasare :wink: )
Det finns alltså ett spjällhus på vänstersidan, förmodar att det är dit gaswiren går? Ska kika på det i morrnbitti, å se om jag ser någon givare i närheten...
Finns det något sätt att mäta om den fungerar eller inte?
Går den att plocka ner å göra rent eller dylikt för att se om det hjälper? Göra rent kontakten behöver du inte säga, för de fattar ja själv :)

Tack
Användarvisningsbild
av niklas gson
finns inga problem med gasspjäll på en så gammal bil .verkar lite som om alla fått det på hjärnan..visst volvo har ett skit spjäll hus på dom nya men inte på en gammal 850 ..e nog så enkelt att bränsle filtret e tätt..skulle jag tro
av Bred
kej... ska väl kika lite på detta... tycker bara det är märkligt att symptomen uppstär ibland... Det kan alltså vara som så att en kraftig accelration från 1.an till 4:an kan innebära att på t.ex. bara 3:an får jag detta symptomet... Nästa gång sker det kanske på alla växlarna osv. Tycker att ett igensatt filter aldrig borde ge bra flöde, men vad vet ja... Skadar ju inte att byta, så ja får väl göra det!

Kan ju nämna att kåpan över gasspjället (om de är dit gaswiren går) är borta, så nån verkar ju ha pillat här...
Hmm...

Var sitter filtret förresten, motorrummet eller vid tanken?
av Uninium
niklas gson skrev:finns inga problem med gasspjäll på en så gammal bil .verkar lite som om alla fått det på hjärnan..visst volvo har ett skit spjäll hus på dom nya men inte på en gammal 850 ..e nog så enkelt att bränsle filtret e tätt..skulle jag tro
mekaniskt så det kan väll strula också?
av T5R
Jag hadde samma fenomen på min 850 GLT 95:a

Det har med lasten att göra och de dubbla insugrörets spjäll..

Vid delast öpnnar den båda insugen och bilen känns rappare.
Vid liten och full last öpnnar den endast ena insugsröret annars blir lambda värdet inte korrekt.
av Bred
ok..
Hängde inte riktigt med där, men va gjorde du åt det då? Eller ska de va så?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]