Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Blir lite irreterad av att få fylla på olja mellan serviceintervallen. Får fylla på ca 1.liter efter 5-600 mil. Så nu tänkte jag byta Tätningarna på Ventilstyrningshylsorna. Har bytt dessa på ett flertal bilar jag haft dock ej på 850. Något speciellt som hör till Volvo och som man måste tänka på vid bytet. Har läst om Kamaxelgivare och sådant på forummet som jag inte har en aning om.Blir detta något problem vid ihopsättningen av toppen och kamaxeln???. Tänker även byta Vattenpunp , Kamrem , Topplockspackning , Topplocksbultar och Vevaxeltätningar etc etc när man ändå har grejorna nere. Har Hynes Verkstadshandbok till hjälp. (D)
av Frigge
Vet du att det är ventiltätningarna då ?
Finns ju annat som påverkar oljeförbrukningen, tex vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av kenlav
Frigge skrev:Vet du att det är ventiltätningarna då ?
Jag har kollat vevhusventillationen och där var inga stopp eller kladdig olja. Har dock ej undersökt oljefällan men kommer att rengöra den i samband med att Toppen tas bort. Men tror fortfarande på att ventiltätningarna är boven till oljeförbrukningen. Dessa blir stenhårda när dom blir slitna och släpper då igenom olja i samband med att insugsventilen öppnas med följd att en liten dimma olja dras in i förbränningen.

Frågan kvarstår dock!! Kamaxelgivaren??? Vad händer med denna vid ihopsättning... någon inställning... jag vet inte alls hur denna fungerar...
av *pettson*
kenlav skrev:
Frigge skrev:Vet du att det är ventiltätningarna då ?
Jag har kollat vevhusventillationen och där var inga stopp eller kladdig olja. Har dock ej undersökt oljefällan men kommer att rengöra den i samband med att Toppen tas bort. Men tror fortfarande på att ventiltätningarna är boven till oljeförbrukningen. Dessa blir stenhårda när dom blir slitna och släpper då igenom olja i samband med att insugsventilen öppnas med följd att en liten dimma olja dras in i förbränningen.

Frågan kvarstår dock!! Kamaxelgivaren??? Vad händer med denna vid ihopsättning... någon inställning... jag vet inte alls hur denna fungerar...
kamaxelgivare har inte någon inställning utan skruvas fast med två skruvar. Innaför har du en signalplåt som markerar läget .Den passar bara på ett sätt då fästet ligger offset från centrum på kamaxeln. Se däremot till att ha en kamaxeltolk då du ska montera kamremmen så vet du dels att kamaxlarna står åt rätt håll och att dom står korrekt när remmen läggs på.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]