Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bunybybe
#1360734
Tjena tjena! Idag var jag ute och körde min s70 glt, och så helt plötsligt börjar den att skrika eller vina från motorn på högre varv, tänkte först att det kanske var en slang som har en läcka eller nått liknande, men när jag går ut för att kolla så låter det som det kommer ifrån motorn. Fick några tips om eventuellt lagerras på ett av hjulen vid multiremmen. Så min fråga lyder hur jag får bort just multiremmen på en 1998as 170hks motor på enklast sätt?

Hade även ett till problem att den i samma veva som det med motorn börja klonka å smälla nå djävulskt vid vänstra drivaxeln.
Då körde jag på is med lössnö uppepå så att däcken spann och då klonade det. Jätte tacksam för svar mvh Emanuel.
av MickeM
#1360744
Multiremmen har en fjäderbelastad spännare halvvägs ner till motorns remskiva. Ligger uppe på remmen och trycker ner.

Man får dra tillbaka den (exakt hur man tar tag i den är beroende på modell) så remmen slackar och sedan lyfta av den.
OBS! Notera FÖRST hur remmen är dragen. Sedan får du snurra på alla remhjulen och lyssna. Notera att generatorns remskiva har ett frihjul, så åt ena hållet ska den driva med, och andra hållet "slira". Vrid snabbt fram och tillbaka så känner du.
Bilen kan inte köras utan mumtirem särskilt långt.

Men du kan också felsöka med stetoskop eller bara en metallbit, tex längre skruvmejsel, fil, metallstång... osv.
Sätt mellan misstänkt detalj och pressa mot örat eller pannan. Det funkar, tro mig.
Alla lager låter illa på det viset, men ett dåligt lager låter ILLA!
Tex,Biltema har stetoskop för ändamålet.
Funkar finfint, och man kan lyssna utan att demonteras något. Det går tom att höra om det är främre eller bakre lager i en generator, tex.
]Se upp om du har långt hår eller halsband, så det inte fastnar i nått.

Klonket:
Vänster sida är alltid med utgångspunkt från förarsätet i fordonsammanhang. (Utom båtar)
Vänster = förarsidan.

Det var inte så att hjulet spann på is, och sedan kom en asfaltfläck så det tog stopp på hjulspinnet med ett ryck, mer is, asfalt, osv? = naturliga klonk.

ABS systemet bromsar också det spinnande hjulet, och visst ljud uppstår.

Försvann ljuden när bilen slutade spinna?
Lite mer utförlig beskrivning krävs.
CEM-box till V70 T5?

Säkrast att du skaffar CEM från samma &[…]

Bergsäker på att Max har värmes[…]

Rabatt V60 MY20

7% är ingen rabatt. Alla ÅF "bjude[…]

S90 V90 MY21 + "Facelift"

Är ju mer spännande om dom lyckats f[…]