Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manor
Jag har noterat att jag inte är helt ensam om att ibland känna en oangenäm doft i bilen ibland...

På väg till jobbet några dagar så har jag noterat att det blir en trist doft i bilen i samband med att det blivit aningen kallare ute och att ECC:n nu ger varmluft. Det är inte blött på golvet, utan jag antar (efter att läst runt lite) att det kanske är någon form av beläggning som byggts upp på kondensorn och som skapar doften.

Kupéfiltret är nyss bytt (i början av juli), och AC:n är påslagen konstant och jag låter ECC:n styra klimatet själv (20-21 grader). Jag känner ingen doft när det genereras kalluft, bara när det ges värme initialt på morgonen.
Bilen hade varit parkerad en vecka innan jag noterade doften, och har inte känt av något tidigare.

Jag har läst att ett sätt att få bukt med detta är att låta bilen stå på tomgång en längre stund med max kyla påslagen och dörrarna öppna, men varför skulle detta egentligen kunna lösa problemet? Om det nu är någon form av beläggning på kondensorn så ligger väl den kvar tills man fått bort den...men man kanske inte kommer åt ytan fysiskt utan måste göra på detta sätt?

Det finns firmor som kan rengöra detta, men det kanske man även kan göra själv på något bättre sätt än att just låta bilen stå på tomgång? Är det någon som har något tips på vad man lämpligast kan göra själv och som inte är alltför avancerat.

Är detta en egenskap just för gamla Volvos, för jag har inte noterat samma problem med någon annan bil jag haft innan...men alla bilar har ju sina egenheter?
Förångaren som sitter inne i kupén blir mer eller mindre blöt av kondensvatten när man använder AC:n, överskottet rinner ut genom en slang genom golvet. Men den blöta miljön gör att mikroorganismer börjar växa, tror det finns diverse sprayer som ska motverka problemet. Annars lär det vara bra att ha som vana att alltid stänga av AC:n några minuter innan man är framme vid sitt mål så den hinner torka upp. Dessvärre så glömmer jag nästan alltid bort det :-) Har en bekant som hade en S80 och han berättade att efter en mjukvaruuppdatering så började kupefläkten att gå spontant en stund efter att man stängt av bilen, antagligen var detta ett försök att förebygga mikroorganism-problemet..
Om jag tolkar saken rätt så kommer man inte åt förångaren och kan torka av den från det eventuella "klägg" som nu bildats?
Varför skulle det bli bättre om bilen står på tomgång med max AC? Det borde väl bara innebära mer fukt och därefter mer "klägg"?

Vidare så undrar jag varför det inte luktar när AC kyler...utan bara när det är varmluft som ges?
manor skrev:Varför skulle det bli bättre om bilen står på tomgång med max AC? Det borde väl bara innebära mer fukt och därefter mer "klägg"?
Det låter rimligt, åtminstone på lång sikt. Men de flesta kemiska reaktioner saktar ner i kyla, gissningsvis även kläggets luktgenerering :-D Handvarmt och lite lagom småfuktigt är förmodligen optimalt för att dina gäster ska trivas och generera lukt. Max AC och blöt förångare kanske dessutom fångar luftburna partiklar tillfälligt
Enkelt att kolla; sniffa i expansionskärlet (tryggast att öppna vid kall motor) och jämför om det är samma lukt
Det ska finnas lite olika grejor o göra rent kylelementet med själv. Efter ska man kolla dräneringen och det lär inte skada nån gång.
Sedan är det ju regnvatten dräneringar man bör göra rent ibland. På SV 70 iaf är det 4 st framför vindrutan. Och även göra rent under plasten framför vindrutan är ju som en låda där brukar vara
Möe gött där :sick:
Nej, ingen glykoldoft utan det luktade sur gymnastiksal...hur som helst så körde jag på med max värme och max kyla ett tag...och sen verkar doften givit med sig för tillfället. Dock lär det ju dyka upp igen är känslan...
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]