Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zipfer
Hej

Köpte en Volvo 850 av en bilhandlare som är medlem i MRF, dagen efter började vinterpilen blinka säljaren sa då att det är säkert nån kontakt som glappade, vilket jag också trodde iom jag läst om andra som fått byta växellägesgivaren.

Men när jag nu lämnat in bilen på Bilia 12 dagar efter köpet får jag reda på att den läckt massor av olja på undersidan mellan växellådan och motor och att det kostar 12000 kronor att laga, samt att något i bakvagnen var illa däran också skulle kosta 6000. Säljaren påstår att en kille från volvo gått igenom bilen innan den såldes, och jag har även fått 1 månads trafiksäkerthetsgaranti samt en varudeklaration där det står att allt är i normalt skick. Killen på Bilia som för min räkning kollade på bilen sa att detta fel fanns innan jag köpte bilen de kunde han tydligen se. Vad har jag för möjligheter/rättigheter? Ska åka och hämta bilen från verkstaden imorgon för att åka till säljaren med den.

Bilen är en Volvo 854 från 93 med 14360 mil på mätaren.
av zipfer
tack det var ungefär det jag ville veta, måste ha lite kött på benen när jag kliver in där imorgon.
av ljungström
Hota med att gå till ARN om inte säljaren åtgärdar bilen. Du skulle troligen få rätt där och MRF-handlare är tvungna att följa ARN:s beslut.
av zipfer
Mm ska ha det i åtanke, återkommer med en uppföljning i ärendet imorgonkväll.
Användarvisningsbild
av camaro69
Normalt skick på en Volvo 850 från -93, är väl att det läcker mellan motor och låda.
Såvida inte tidigare ägare åtgärdat felet.

Bilskojare har väl funnits i alla tider.

Felet i bakvagnen har nog bilsskojaren svårare att krypa ur.

Men en stilla undran. Varför undersöker man inte bilen själv :?: :shock:
Om man saknar den kunskapen eller kompetensen så finns det opartiska teststationer. Hellre 2.000 på en stor test än att bli duktigt blåst.
Känns som synnerligen välinvesterade "kulor".

18 laxar i reparationer, är väl ungefär vad bilen är värd, i bästa fall :shock: :cry:
av Kena
Sälj tillbaka bilen, gå in och säg att du vill byta den mot en annan, borde inte bli så stort prisavdrag den är väl i ungefär samma skick som när du köpte den.
Nä det var ett skämt, ring konsument rådgivaren i din kommun han/hon hjälper dej.
Och du Camaromannen, måste man vara mekkunnig för att köpa bil? nej en bra bil affär kommer kunden tillbaka till, inte liket du just sålt. Kanske bilaffären som säljer skulle lägga ned lite mer tid på att gå igenom bilen vid inbyte och inte bara "titta ut genom fönstret". Fanns en bilsäljare här i Luleå som gjorde så, han bytte alla in sina rosthögar hos. De var rostlagade bara på ena sidan, den sidan parkerades mot hans fönster. :lol:
av Daddan
MRF garantin du fått gäller bara sådant som är trafikfarligt. MEN det skall finnas varudeklaration där allt är genomgånget. Stämmer inte uppgifterna i detta protokoll är det bara att klaga hos ARN. Tar tyvärr tid...
av ljungström
Den lämnade garantin utgör inget hinder mot att istället använda sig av reklamationsrätten enligt konsumentköplagen, något som oftast är bättre ur ett konsumentperspektiv.

Fel som uppkommer inom 6 månader från leveransen skall alltid anses som ursprungliga om inte handlaren bevisar motsatsen.

Visst, ett oljeläckage på en 14 år gammal Volvo 850 är visserligen rätt vanligt men det måste i vart fall stå med i varudeklarationen om handlaren ska kunna komma undan.
av zipfer
Har nu varit hos bilhandlaren med bilen, först ville han inte laga bilen, men jag visade upp varudeklarationen jag fått och påtalade att det inte stod något om nåt oljeläckage samt att han själv sagt att en kille från volvo gått igenom bilen så ändrade han sig. Han fick det dock att låta som att han gjorde det för att vara snäll något jag inte ens orkade kommentera. Han har nu åtagit sig att reparera bilen, så nu får vi se hur lång tid detta tar.

Tack för alla svar!
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]