Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#86005
Jo jag har tänkt köpa en V70 XC (98-00) men vad ska jag tänka på, de där med visko kopplingen, vart under bilen ska jag titta om det läcker olja, vilka brister finns det i bilen ? finns det några varnings indikationer på att inte välja just "den" ?

För övrigt har jag inte tänkt att rejsa runt med bilen med ställ etc, utan jag vill ta mig fram på mer eller mindre taskiga vägförhållanden och kunna köra hårt på lansväg ibland.
#86006
Varget skrev:Jo jag har tänkt köpa en V70 XC (98-00) men vad ska jag tänka på, de där med visko kopplingen, vart under bilen ska jag titta om det läcker olja, vilka brister finns det i bilen ? finns det några varnings indikationer på att inte välja just "den" ?

För övrigt har jag inte tänkt att rejsa runt med bilen med ställ etc, utan jag vill ta mig fram på mer eller mindre taskiga vägförhållanden och kunna köra hårt på lansväg ibland.

Kolla servicebok

Oljeläckage rent allmänt under bil
Testa på gräs tex om driften bak fungerar
#86013
Frigge skrev:

Kolla servicebok

Oljeläckage rent allmänt under bil
Testa på gräs tex om driften bak fungerar
mjo, servicebok, ägare, etc de är ju sant :)

driften bak; ok, hur då menar du ? kan man lyfta den å se om den driver, eller måste man köra som du säger ?
Om den läcker olja nånstans hur ska jag veta att det inte är något allvarligt, och i så fall är det bara att lämna bilen, vare sig det är allvarligt eller inte ?
Jag är helt okunnig vad gäller bilar, jag kan köra ;)
#86021
Varget skrev:
Frigge skrev:

Kolla servicebok

Oljeläckage rent allmänt under bil
Testa på gräs tex om driften bak fungerar
mjo, servicebok, ägare, etc de är ju sant :)

driften bak; ok, hur då menar du ? kan man lyfta den å se om den driver, eller måste man köra som du säger ?
Om den läcker olja nånstans hur ska jag veta att det inte är något allvarligt, och i så fall är det bara att lämna bilen, vare sig det är allvarligt eller inte ?
Jag är helt okunnig vad gäller bilar, jag kan köra ;)
För att kolla driften bak måste du antingen hissa upp alla 4 hjul eller testa på ett halt underlag.
OM det läcker olja bör man ju kolla varifrån det kommer, måste ju inte vara allvarligt även om den läcker. Dock bör man kolla upp exakt var den läcker, ett läckage från vinkelväxeln eller slutväxeln är aldrig bra.
#86027
Frigge skrev: För att kolla driften bak måste du antingen hissa upp alla 4 hjul eller testa på ett halt underlag.
ok :) bra då kan jag kolla det! Tack!
Frigge skrev: OM det läcker olja bör man ju kolla varifrån det kommer, måste ju inte vara allvarligt även om den läcker. Dock bör man kolla upp exakt var den läcker, ett läckage från vinkelväxeln eller slutväxeln är aldrig bra.
Ok, kan du förklara vart dom sitter, hur jag finner dom; vinkelväxel/slutväxel ? Vad finns det för andra delar som kan läcka olja ?
#86030
Varget skrev:
Frigge skrev: För att kolla driften bak måste du antingen hissa upp alla 4 hjul eller testa på ett halt underlag.
ok :) bra då kan jag kolla det! Tack!
Frigge skrev: OM det läcker olja bör man ju kolla varifrån det kommer, måste ju inte vara allvarligt även om den läcker. Dock bör man kolla upp exakt var den läcker, ett läckage från vinkelväxeln eller slutväxeln är aldrig bra.
Ok, kan du förklara vart dom sitter, hur jag finner dom; vinkelväxel/slutväxel ? Vad finns det för andra delar som kan läcka olja ?

Vinkelväxeln sittar bakom motorn och ev måste motorskyddskåpan tas bort för att se (OM det sitter en sådan), Slutväxeln = bakaxeln, sitter ju i bakvagnen. Kolla så att det inte ser onaturligt rent ut = bilen är tvättad för att dölja ett ev läckage.
#86034
Frigge skrev: Vinkelväxeln sittar bakom motorn och ev måste motorskyddskåpan tas bort för att se (OM det sitter en sådan), Slutväxeln = bakaxeln, sitter ju i bakvagnen. Kolla så att det inte ser onaturligt rent ut = bilen är tvättad för att dölja ett ev läckage.
Aha, så den sitter under en kåpa, då bör det ju bara gå att skruva upp den å kika, efter man har hissat upp den.
Som jag sa så är jag dålig på sånt där, men jag har en polare som kan ha en sån där Volvo verkstadsdvd, där kanske man kan se mer exakt?

Har du nått annat förslag om vad man ska tänka på ?

Sedermera tänkte jag eventuellt lackskyddsförsegla och lägga rostskydd och lägga på xeonljus på halvljus med svarta rims. Har Volvo egna orginal xeon-satser ? Jag har läst att dom man beställer utifrån kanske inte går igenom besiktningen.

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]