Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antere
#83994
tjena. jag funderar starkt på att köpa en 850 turbo -94 som gått 30000 mil. något speciellt jag bör tänka på? plz. help
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#84017
sök på forumet så kommer du hitta en massa bra tips! "viktigast" är dock att kolla efter läckage mellan låda å motor
Användarvisningsbild
av Pipercross
#84074
Kan ju lägga in de svar jag fick på denna frågan några månader sedan.

OBS! Jag är ej författaren av detta, det är svar jag fick av diverse personer på samma fråga, några månader sedan.

"
Är ägare till 850 Turbo sen drygt 5år och har/har haft även en bunt 850- & S/V70-ägare i bekanskapskretsen så det har lärt mig en del.
För det första så är det inte säkert att en utlandssåld 850 T-5 är likadan som de svenska då den lika gärna kan ha en 2.0 litersmotor om den kommer från Italien t.ex.

På de 12.000mil jag haft min har jag lyckligtvis klarat mig från oljeproblem och krångel med växellådan men jag har förstått att det är riskfaktorer. Jag äger en -96:a och är ganska säker på att den modellen har en förstärkt låda jämfört med de tidigare modellerna så det kan säkert vara att föredra. Annars har jag heller inte märkt några som helst problem med rost och då kör jag ändå ofta på saltindränkta europavägar och tvättar inte mer än 3-4ggr på vintern så på den punkten är jag är mer än nöjd.


De problem jag haft berör mer bilmodellen än att det är just turbovarianten men ATT det är en turbo kan i vissa fall betyda "specialprylar" i låga volymer så priserna på delarna blir inte roliga.

Detta gäller bl.a. drivknutar (har bytt båda dammskydden, jäkla skitjobb), koppling (börjar kännas lite si och så nu), tändstift samt att intercoolern stjäl en massa plats inåt motorrummet mot insuget så det är trängre än hanterbart för oss med handskstorlek 10 och uppåt vid rengörning av vevhusventilation etc.

Här kommer några tips baserat på min erfarenhet att kolla upp innan köp:

-AC, om bilen har ECC eller AC ska du kolla om evaporatorn är utbytt. Om inte så har du flyt om det funkar och OM det funkar se till att installera kupeluftfilter, det tar bort all skit (löv m.m.) som annars fastnar i kylelementet så det ärgar eller till och med fryser sönder.

-Bromsar, alltid problemkälla förr eller senare. Skivorna fram kan spricka (har hänt på 2 av mina 4 omgångar), bak fastnar gärna en kolv och handbromsen behöver garanterat en genomgång innan varje besiktning.

-Dörrstopp, särskilt förarsidan. Händer att hela dörren spricker i plåten vid gångjärnen av utmattning. Dessutom går gärna en fjäder i själva gångjärnet sönder så du inte har någon dörrstopp men det är enklare att åtgära.

-Tändninglås, om inte all elutrustning sätter fart när du startar bilen så kan kontaktplattan vara kass. Jag står själv inför det problemet nu så jag vet inte vad det innebär ekonomiskt eller jobbmässigt.

-Bussningar av alla de sorter i framvagnen. 850 Turbo har nästan lika mycket vikt på framaxeln som en hel Volkswagen Polo, 1000kg av de 1650 som min bil väger ligger där och det sliter. Har nog bytt de flesta åtminstone en omgång nu.

Utöver detta så har det varit annat smått o gått men det är säkert mer enstaka fel på just min bil, t.ex. luftmassamätare (dyr som skam), bensinpump, övre motorfäste (billig men lite småjävlig att byta), felaktig hjulinställning med snedslitna däck som följd, tutan till larmet samt att bilen tenderar dra ur batteriet när den står still i en vecka eller mer.



Kända fel/problem

Hjulnaven fram brukar behöva bytas lite då och då. På min som har gått 16000mil är de bytta på båda sidorna fram, tror jag gav runt 2900kr för ett byte. Bara delarna kostade 1800kr. Slitdelar, men det kan ju vara bra att rycka i däcken och känna om det glappar eller lyssna efter ett molande ljud när du kör.

Krängningshämmarstagen Dessa behöver bytas i parti och minut... Det sitter ett litet klent stag på båda sidorna i framvagnen mellan fjäderbenet och krängningshämmaren som brukar behöva bytas lite då och då. Ingen gigantisk kostnad och det är inte svårt att byta dem heller. Det klapprar och lever i framvagnen när dessa glappar...


Bromsarna Fram är det nog inga större bekymmer, däremot är handbromsen och bakbromsen ett vanligt bekymmer eftersom de inte "används" så mycket. Skivorna brukar vara rostiga och "spåriga", handbromsbeläggen (sitter inuti skivans "hus") brukar kunna separera och det resulterar i att handbromsen tar ibland och ibland inte. Kan väsnas en del också är bäst att tillägga.


En annan sak som har orsakat många frågor är ett skrapljud som inträffar när man passerar 30km/h (första gången efter start), det är ABS-systemet som gör någon form av självtest. Det låter inte bra, men det ska vara så ;-) Stötdämparinfästningen bak Kontiga ljud i bakvagnen? Brukar vara infästningen till stötdämparna som har "delat på sig". Det klonkar och lever, är dock inte så dyrt eller svårt att byta. Länkarmsbussningarna i bakvagnen.... Har tydligen blivit ett vanligt bekymmer.... Det är aluminiumet i "hållaren" som "rostar" sönder och besiktningen hugger direkt på detta... Blev en nätt utgift på 3700kr inkl. ombes. för mig för ett par veckor sedan.... Kul, speciellt när man vet att detta hade gått på rostskyddsgarantin om bilen bara hade varit 8 år..... Volvo gör bra bilar och en 850 rostar inte bort i första taget. Det kan rosta på bakluckan (oftast pga att man har klämt något hårt som fläkt bort lacken), det kan rosta längst ner i skarven mot det bakre hjulhuset. Syns om man öppnar dörren och kollar där tröskellådan slutar... I övrigt är de perfekta i det svenska klimatet..... ECC:n Jo, den är ett kapitel för sig.... ALLT kan strula.... Är det inte evapuratorn för 12000kr, så är det kondensorn, tempgivarna, tryckgivarna eller kompressorn.... Testa den noga, för det är inga billiga reparationer vi pratar om.... Allt är nytt på min förutom kompressorn och ECC-panelen ;-) Det krabblade dock när de fyllde det med vätska för 1,5 årsedan så det slår av och till lite för ofta, men den fungerar fortfarande så jag har inte orkat krabbla med det... Det brukar kännas rätt väl när kompressorn slåt till och ifrån när man kör. Oljeläckage.... Att det läcker olja mellan motorn och växellådan är ett vanligt och dyrt problem.... Kolla in det noga.... Att det läcker olja på utgående drivaxel från lådan är också "vanligt", men inte så himla dyrt. En del arbete, men inga dyra delar.... Fjäderbenssätena Jag hade ett konstigt klapprande ljud som inte försvann trots byte av "k-stagen". Detta ljud försvann dock när jag bytte fjäderbenssätena i samband med fjäderbytet. Kostade runt 350kr/st, och dessa "gummiklädda" säten brukar rosta upp och se allmänt kassa ut. Inget smidigt arbete, men i mitt fall höll jag på att bli tokig på det svaga klapprandet. Jag hatar oljud.. Kopplingen På min byttes den vid 6000mil, verkar vara en och annan 850 som behöver/har bytt kopplingen. Framvagnen i allmänhet Känn efter om det glappar och lyssna efter oljud. Det kan glappa i styrleder och bussningar, men det är väl likadant på alla märken... Motorn Den skall inte väsnas eller ticka när den är varm. Däremot skall man veta att spridarna tickar, men det ljudet är hyfsat lätt att lokalisera eftersom man klart och tydligt ser spridarna :-)
Naturligtvis skall det vara rent och snyggt i motorrummet, inte en massa olja och klägg. Olja och annat kollar man naturligtvis så att allt ser OK ut. Bilen skall starta lätt och inte svajja för mycket på tomgång. I övrigt är det en mycket trevlig motor Turbo? Jag har ju ingen turbo så jag har tyvärr inga bra tips att ge på denna front..... Bussningen i det övre motorfästet Denna går förr eller senare sönder... Kan resultera i oljud, men framförallt kan det orsaka att grenröret inte mår så bra. Motorn rör sig lite mer än den "får" göra när denna bussning är kass och det är inte riktigt bra.... Syns kanske inte alltid så bra, man får kika noga efter sprickor i bussningen. Jag skall byta min inom kort, så det lär dyka upp ett tips om det så småningom. Slutord!
850:n är trots allt en ruggigt bra bil! Säker, robust och trevlig att köra, men man skall vara noga i valet av bil. Det kan bli dyrt om man har otur....

Jag kommer som sagt var fylla på med lite bilder på "felkällorna" och dessutom kommer jag att uppdatera om jag kommer på något mer man bör kika på!"

MvH/Joakim
av antere
#84085
Pipercross skrev:Kan ju lägga in de svar jag fick på denna frågan några månader sedan.

OBS! Jag är ej författaren av detta, det är svar jag fick av diverse personer på samma fråga, några månader sedan.

"
Är ägare till 850 Turbo sen drygt 5år och har/har haft även en bunt 850- & S/V70-ägare i bekanskapskretsen så det har lärt mig en del.
För det första så är det inte säkert att en utlandssåld 850 T-5 är likadan som de svenska då den lika gärna kan ha en 2.0 litersmotor om den kommer från Italien t.ex.

På de 12.000mil jag haft min har jag lyckligtvis klarat mig från oljeproblem och krångel med växellådan men jag har förstått att det är riskfaktorer. Jag äger en -96:a och är ganska säker på att den modellen har en förstärkt låda jämfört med de tidigare modellerna så det kan säkert vara att föredra. Annars har jag heller inte märkt några som helst problem med rost och då kör jag ändå ofta på saltindränkta europavägar och tvättar inte mer än 3-4ggr på vintern så på den punkten är jag är mer än nöjd.


De problem jag haft berör mer bilmodellen än att det är just turbovarianten men ATT det är en turbo kan i vissa fall betyda "specialprylar" i låga volymer så priserna på delarna blir inte roliga.

Detta gäller bl.a. drivknutar (har bytt båda dammskydden, jäkla skitjobb), koppling (börjar kännas lite si och så nu), tändstift samt att intercoolern stjäl en massa plats inåt motorrummet mot insuget så det är trängre än hanterbart för oss med handskstorlek 10 och uppåt vid rengörning av vevhusventilation etc.

Här kommer några tips baserat på min erfarenhet att kolla upp innan köp:

-AC, om bilen har ECC eller AC ska du kolla om evaporatorn är utbytt. Om inte så har du flyt om det funkar och OM det funkar se till att installera kupeluftfilter, det tar bort all skit (löv m.m.) som annars fastnar i kylelementet så det ärgar eller till och med fryser sönder.

-Bromsar, alltid problemkälla förr eller senare. Skivorna fram kan spricka (har hänt på 2 av mina 4 omgångar), bak fastnar gärna en kolv och handbromsen behöver garanterat en genomgång innan varje besiktning.

-Dörrstopp, särskilt förarsidan. Händer att hela dörren spricker i plåten vid gångjärnen av utmattning. Dessutom går gärna en fjäder i själva gångjärnet sönder så du inte har någon dörrstopp men det är enklare att åtgära.

-Tändninglås, om inte all elutrustning sätter fart när du startar bilen så kan kontaktplattan vara kass. Jag står själv inför det problemet nu så jag vet inte vad det innebär ekonomiskt eller jobbmässigt.

-Bussningar av alla de sorter i framvagnen. 850 Turbo har nästan lika mycket vikt på framaxeln som en hel Volkswagen Polo, 1000kg av de 1650 som min bil väger ligger där och det sliter. Har nog bytt de flesta åtminstone en omgång nu.

Utöver detta så har det varit annat smått o gått men det är säkert mer enstaka fel på just min bil, t.ex. luftmassamätare (dyr som skam), bensinpump, övre motorfäste (billig men lite småjävlig att byta), felaktig hjulinställning med snedslitna däck som följd, tutan till larmet samt att bilen tenderar dra ur batteriet när den står still i en vecka eller mer.



Kända fel/problem

Hjulnaven fram brukar behöva bytas lite då och då. På min som har gått 16000mil är de bytta på båda sidorna fram, tror jag gav runt 2900kr för ett byte. Bara delarna kostade 1800kr. Slitdelar, men det kan ju vara bra att rycka i däcken och känna om det glappar eller lyssna efter ett molande ljud när du kör.

Krängningshämmarstagen Dessa behöver bytas i parti och minut... Det sitter ett litet klent stag på båda sidorna i framvagnen mellan fjäderbenet och krängningshämmaren som brukar behöva bytas lite då och då. Ingen gigantisk kostnad och det är inte svårt att byta dem heller. Det klapprar och lever i framvagnen när dessa glappar...


Bromsarna Fram är det nog inga större bekymmer, däremot är handbromsen och bakbromsen ett vanligt bekymmer eftersom de inte "används" så mycket. Skivorna brukar vara rostiga och "spåriga", handbromsbeläggen (sitter inuti skivans "hus") brukar kunna separera och det resulterar i att handbromsen tar ibland och ibland inte. Kan väsnas en del också är bäst att tillägga.


En annan sak som har orsakat många frågor är ett skrapljud som inträffar när man passerar 30km/h (första gången efter start), det är ABS-systemet som gör någon form av självtest. Det låter inte bra, men det ska vara så ;-) Stötdämparinfästningen bak Kontiga ljud i bakvagnen? Brukar vara infästningen till stötdämparna som har "delat på sig". Det klonkar och lever, är dock inte så dyrt eller svårt att byta. Länkarmsbussningarna i bakvagnen.... Har tydligen blivit ett vanligt bekymmer.... Det är aluminiumet i "hållaren" som "rostar" sönder och besiktningen hugger direkt på detta... Blev en nätt utgift på 3700kr inkl. ombes. för mig för ett par veckor sedan.... Kul, speciellt när man vet att detta hade gått på rostskyddsgarantin om bilen bara hade varit 8 år..... Volvo gör bra bilar och en 850 rostar inte bort i första taget. Det kan rosta på bakluckan (oftast pga att man har klämt något hårt som fläkt bort lacken), det kan rosta längst ner i skarven mot det bakre hjulhuset. Syns om man öppnar dörren och kollar där tröskellådan slutar... I övrigt är de perfekta i det svenska klimatet..... ECC:n Jo, den är ett kapitel för sig.... ALLT kan strula.... Är det inte evapuratorn för 12000kr, så är det kondensorn, tempgivarna, tryckgivarna eller kompressorn.... Testa den noga, för det är inga billiga reparationer vi pratar om.... Allt är nytt på min förutom kompressorn och ECC-panelen ;-) Det krabblade dock när de fyllde det med vätska för 1,5 årsedan så det slår av och till lite för ofta, men den fungerar fortfarande så jag har inte orkat krabbla med det... Det brukar kännas rätt väl när kompressorn slåt till och ifrån när man kör. Oljeläckage.... Att det läcker olja mellan motorn och växellådan är ett vanligt och dyrt problem.... Kolla in det noga.... Att det läcker olja på utgående drivaxel från lådan är också "vanligt", men inte så himla dyrt. En del arbete, men inga dyra delar.... Fjäderbenssätena Jag hade ett konstigt klapprande ljud som inte försvann trots byte av "k-stagen". Detta ljud försvann dock när jag bytte fjäderbenssätena i samband med fjäderbytet. Kostade runt 350kr/st, och dessa "gummiklädda" säten brukar rosta upp och se allmänt kassa ut. Inget smidigt arbete, men i mitt fall höll jag på att bli tokig på det svaga klapprandet. Jag hatar oljud.. Kopplingen På min byttes den vid 6000mil, verkar vara en och annan 850 som behöver/har bytt kopplingen. Framvagnen i allmänhet Känn efter om det glappar och lyssna efter oljud. Det kan glappa i styrleder och bussningar, men det är väl likadant på alla märken... Motorn Den skall inte väsnas eller ticka när den är varm. Däremot skall man veta att spridarna tickar, men det ljudet är hyfsat lätt att lokalisera eftersom man klart och tydligt ser spridarna :-)
Naturligtvis skall det vara rent och snyggt i motorrummet, inte en massa olja och klägg. Olja och annat kollar man naturligtvis så att allt ser OK ut. Bilen skall starta lätt och inte svajja för mycket på tomgång. I övrigt är det en mycket trevlig motor Turbo? Jag har ju ingen turbo så jag har tyvärr inga bra tips att ge på denna front..... Bussningen i det övre motorfästet Denna går förr eller senare sönder... Kan resultera i oljud, men framförallt kan det orsaka att grenröret inte mår så bra. Motorn rör sig lite mer än den "får" göra när denna bussning är kass och det är inte riktigt bra.... Syns kanske inte alltid så bra, man får kika noga efter sprickor i bussningen. Jag skall byta min inom kort, så det lär dyka upp ett tips om det så småningom. Slutord!
850:n är trots allt en ruggigt bra bil! Säker, robust och trevlig att köra, men man skall vara noga i valet av bil. Det kan bli dyrt om man har otur....

Jag kommer som sagt var fylla på med lite bilder på "felkällorna" och dessutom kommer jag att uppdatera om jag kommer på något mer man bör kika på!"

MvH/Joakim
Där fick jag en hel del att tänka på. thx! :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
#84450
Jag har ägt en 855 turbo 95:a.

Kan bara säga att det är en av de bästa och billigaste bilar jag ägt totalekonomiskt.
Med lite vanlig service och omvårdnad så håller grejorna ihop.

På 8 år, så byttes främre krängninghämmare, bälg till drivknut och soppapump. ECC:n fick fyllas 2 grr. Knackningssensorn strulade ibland, men inget allvarligt problem.

Olja, filter, bromsklossar, kamrem, stift och skivor tillhör service så det räknar jag inte till reparationer.

Kort sagt en förbannat bra bil. Sålde den till en kompis, när den hade 34k mil på mätaren, och han är otroligt nöjd med bilen.

Skulle dock aldrig köpa något importerat skit från Italien. En svensksåld med riktiga motorn är det som gäller.

Lycka till
:D
av S40T4
#84521
Även vevhusventilationen btukar kunna vara ett problem på 850:n.
av antere
#84838
Numera en stolt 850 turbo ägare;)
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]