Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dazelou
Hej! Är en nybliven ägare till en Volvo 850 kombi -95, 2.5 liters B5252S motorn. Bilen har gått runt 14500 mil. Den har endast haft två ägare är är välservad, senast i nov 2006. Då byttes bla tändstift samt vevhusventilationen rengjordes.

Jag tycker bilen går rätt dåligt, det vibrerar mycket från avgassystemet både på tomgång och gas. Jag tycker det nog har blivit värre och värre sen jag köpte bilen. De saker som jag hittat som är litet suspekta är:

* När man varit ute och kört ett tag så kommer det en bränd och "sotig" lukt från avgassystemet.
*Tändstiften ser ut att gå litet varmt. Jag vet inte hur mycket det dock ska synas efter ett par hundra mil men "keramiken" är kritvit och elektroderna rätt svarta.
* Det bildas en beige sörja på oljestickan. Kan det vara en effekt av att jag mest kör korta sträckor? Verkar litet konstigt dock.
* Oljan var under minnivån, jag fick nyligen fylla på. Oljebyte gjordes senast på servicen.

Det jag gjort är:
*bytt bränslefilter (ingen förbättring)
*kollat felkoder (ingenting rapporterat för A2, dvs bränslesystem). Konstigt nog finns ingen kontakt för tändningen i diagnoslådan.
*testat att köra utan främre lamdasond (ingen förbättring, fick en felkod senare som jag nollställde)
*kollat kylarvätskan, den ser ren och klar ut.
*kollat efter läckage med startspray (hittade inget)

Vad kan vara fel? Det jag kan tänka mig är något följande:
*Nånting galet med vevhusventilationen, trots rengörning på service.
*Har fått fel tändstift isatta. Det är volvostift som sitter i nu. Knappast troligt?
*Luftmassemätare? Borde man inte få någon felkod?
*Igensatt katalysator? Dock hade bilen bra avgasvärden vid besiktning i November 2006.
*Kass bränslepump som gör så att bilen går magert?

Jag är tacksam för alla svar! Bilen går ju att köra men det känns som jag borde åtgärda det här. Som det är så verkar motorn få jobba rätt hårt.

tack på förhand.
/David
av Arne
Det verkar som du har vatten i oljan. Hur långt har bilen gått sedan servicen var gjord?
av dazelou
Tack för svaret Arne! Bilen har gått nästan på pricken 300 mil sen servicen. Vatten i oljan låter inte så bra... Topplockspackning?
av erikeriksson
Hej, kan det vara så att den bara går på 4 cylindrar av 5?

Ta ett kompressionsprov, är en cylinder dålig kan det vara toplockspackningen, bränd ventil eller dåliga kolvringar.
av dazelou
Hej Erik! Ja bilen går nog tillräckligt dåligt för att det skulle vara något sånt... Blir kanske att lämna in den i så fall. Vad är värst av de tre sakerna du nämner?
av erikeriksson
Hej igen, har precis det problemet just nu på min 850, se inlägg lite längre ner.

Det svåra är att konstatera vad problemet är innan man lyfter toppen men det blir dyrt hursomhelst.

Har man lyft toppen och ser att det är något med kolven eller cylidern är det nog enklast att byta motor, tror dock det är topplockspackningen i ditt fall eller möligtvis brännd ventil.
av dazelou
Tack Erik för svaret. Jag satt och läste igenom din tråd. Problemen låter rätt lika. Jag får göra kompressionprovet först men det verkar ju bli dyrt som sagt var...
av erikeriksson
Hej, hoppas på att kunna lämna in min bil denna vecka, kommer att rapportera under mitt inlägg. Hör av dig hur det går med din bil, lycka till.
av dazelou
Lycka till själv Erik, jag meddelar också hur det går med min bil.
av dazelou
Testade idag att dra en tändkabel i taget. En cylinder verkar inte ha någon funktion. Det dumma är att tändningen funkar, jag hör gnistljud till tändstiftet. Inte bra... Vad göra med en bil som går på fyra cylindrar?
B230fk saknar kraft

Bränslepumpen kan ge upp till 6 kg så[…]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Ja jag såg den. Det är ju skönt n&[…]

Det är kuggarna som genererar pulserna till g[…]

Volvo 240 GLT -88 Helt plötsligt ryckte det […]