Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70 CabrioPassion
Hej,

Min SRS lampa tandes haromdagen av okand anlednig, sa jag tog bilen till Volvo verkstaden enl. detta forums rad.

Efter att ha kollat bilen med PC via ODB II kontakten, sa sager de att felet beror pa att "kontakten ar bruten" till forar-air bagen (permanent fel).

Dvs, de maste byta "rullen" som sitter pa ratt-stangen samt sjalva airbagen ocksa.

Ar detta ett vanligt fel? Ar det vanligt att airbagen "plotsligt" gar sonder?
Jag kan ga med pa att "rullen" kanske slits och upphor att gora kontakt, men att bagen gar sonder, ar jag mer tveksam till.

Efter att ha "pressat" Volvo verkstanden lite, sa har de gatt med pa att forst borja byta "rullen" (=2000 Kr) och om felet kvarstar, sedan ocksa airbagen (+6000 Kr).

Nagon som forstar sig pa detta???
Senast redigerad av 4 C70 CabrioPassion, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
är felet permanent, kan dom mätasig till vilken del som är trasig.
då får du betala en felsökning/ inte bara en felkodsavläsning
av C70 CabrioPassion
Jovisst, det ar detta som de gjort!

Deras slutsats ar att bade "rulle" och airbag maste bytas.

Jag gar med pa det forsta, men att airbagen ar trasig fattar jag inte....

Brukar airbagar ga sonder utan nagon speciell anledning (forutom vid olycka forstass)???
Användarvisningsbild
av CarMan
ja en airbag kan gå sönder, intet konstigt med det.
men det är mycket sälsynt att man får 2 fel samtidigt.

om felet är intermitent, så kan man inte mäta sig fram, då kan man byte en sak o kolla om det vart bra.
men om felet är permanent, så kan man mätasig frem, tilexempel genom att koppla in en atrap istället för airbagen o sen se om felet försvinner
jag tror inte dom försöker lura dig, dom är nog bara inkompitenta
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Från spanien? är du där nu?
av C70 CabrioPassion
OK, vet du vad airbag-atrappen har for artikelnummer? Jag har Vadis.

Japp. I Madrid. 15 grader o soligt (ovanligt for att vara nastan slutet pa Januari). Imorgon regnar det enl. vadertjansten....

Forhoppningsvis sa far jag bilen lagad i morgon. Jag aterkommer.....

Tack for hjalpen!
Användarvisningsbild
av CarMan
C70 CabrioPassion skrev:OK, vet du vad airbag-atrappen har for artikelnummer? Jag har Vadis.

Japp. I Madrid. 15 grader o soligt (ovanligt for att vara nastan slutet pa Januari). Imorgon regnar det enl. vadertjansten....

Forhoppningsvis sa far jag bilen lagad i morgon. Jag aterkommer.....

Tack for hjalpen!
det är ett specielverktyg & det finns olika beroende på vilken airbag man ska felsöke på.

har du vadis så leta rätt på en felsökning guid på förarairbagen, så fins det därifrån läng & artickel nummer på atrappen som ska andvändas.
av C70 CabrioPassion
Ok, forsokte hitta nagot i vadis men det blev inte mer an att "rullen" kallas "contact reel" pa engelska och att den har art. nr. "8611465".
Ser ej priset heller.

I alla fall sa vet jag nu att det finns en test atrapp for airbagen. Bra att veta om Volvo verkstaden forsoker (i sin inkompetens) att lura pa mig att airbagen ocksa ar trasig.....
av C70 CabrioPassion
Idag ringde de fran Volvo.

Bade ratt rullen o airbagen maste bytas eftersom de ar trasiga.

Aven efter att ha bytt rattrullen kvarstar felet (de har provat med ett motsand som simulerar airbagen och ett annat som simulerar rullen).

Slutsatts: 8000 spann fattigare! :cry:

Fattar fortfarande inte hur dessa kan ha gatt sonder....Pa Volvo tror det att det har o gora med att jag felaktigt tagit pa o av strommen till batteriet (positiv kabel av/pa).

Ratt metod ar tydligen: Negativ av, positiv av (spanning av). Positiv pa, negativ pa (spanning pa).

Nagon som kan bekrafta orsaken?
Senast redigerad av 1 C70 CabrioPassion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
lag tror ratt rulllen är hel, inte har båda pajat exakt samtidigt
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]