Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AGN_747
Hej

Har en dieselvärmare monterad på bilen som jag vill koppla ur fullständigt. Är det någon som vet vart den tar ström ifrån. Jag misstänker att den gör så att min säkring nr5 hela tiden går. Heater fan 4. Tips? Den är väl monterad framför bakaxel, lite småbesvärlig att komma åt.

En 855 96.
Användarvisningsbild
av JimmyG
bästa sättet är ju att ta reda på vem som kopplat in den, volvo eller privatperson, eller kolla manualen till värmaren.
av AGN_747
Den är monterad av volvo och i värmarens manual står det inget om sånt. Bara basic om hur den fungerar.
Användarvisningsbild
av JimmyG
prova med att fråga vovlo om dom kan tala om för dej hur du plockar ur den, den lkan du säkert få en del för på blocket eller liknande om den nu fungerar eller går att laga..
av meckar Lasse
hej!jag hade nere min värmare i helgen på grund av att den inte funkade.jag klipte av kablarna som kom genom golvet vid tröskeln.vatten pumpen va kass .nu funkar den.om det inte ligger mera på säkringen, kan du väl bara ta bort den.man skall nog inte behöva klippa kablarna som jag gjorde,inne under mattorna ligger det säkert ett skarv don?felet låter som kortslutning,o det kan va varsomhälst på kretsen.om du inte tänker använda värmaren, kan du väl börja bak o klippa kablarna,glöm inte o isolera.
Användarvisningsbild
av CarMan
klipte av kablarna !!! det sitter väll ett kontaktstycke där, på andra sidan kummi pluggen om jag mins rätt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kontaktstycke inne i balken ja...

Men koppla bort den borde inte vara några problem, koppla ur bränslepump eller vad som helst så sätter den felkod på misslyckade startförsök och kommer inte att starta igen innan koderna är nollade.
av olson
Varför inte laga i stället ? Värmare är supernice när det är kallt.
av AGN_747
Lite mer frågor. Sitter det oftast eller alltid en säkring till dieselvärmeren och isåfall var? I motorrummet eller efter vägen mot värmaren eller nära värmaren där bak? Ni pratar om ett kopplingsblock eller kablar man kan klippa i balken? Var ligger dessa mer precis, tror ni? Är -22 ute och jag har inget garage just nu att skruva i... Där av alla frågor :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kablarna till värmaren försvinner in i en balk genom en gummigenomföring. Pilla ut den så hittar du kontakten innanför. Kommer du bara dit kan du inte missa det.

Men varför koppla ur värmaren?
B230fk saknar kraft

Bränslepumpen kan ge upp till 6 kg så[…]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Ja jag såg den. Det är ju skönt n&[…]

Det är kuggarna som genererar pulserna till g[…]

Volvo 240 GLT -88 Helt plötsligt ryckte det […]