Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, hjälp nu är det illa!
Har en 850 GLT -92 med automat som har gått 18 300 mil.

Var ute och körde på en längre styrning då bilen började låta konstigt och vibrera mer än vanligt.

Körde 10 mil till en volvo verkstad, där har man nu konstaterat att 3 ans cylinder är helt utan komp men i övrigt helt OK.

De säger att en ventil kan vara bränd, och att det kostar minst 11 - 12 kkr att lyfta och sätta dit toppen.

Vad ska jag göra, kan det vara något annat än ventilen, kanske kolven, toppackning, ventillyftere eller något. Snälla kom med råd!
av erikeriksson
Hej igen, tydligen inga tipps ännu ?

Har några nya frågor till efter att ha pratat runt lite.

Om ventilen bara är sotig och därför inte tätar kan det då "släppa" med invändig "motortvätt" ?

Om ventilen är bränd eller sotig är det skadligt att köra bilen då, vad kan hända ?
Användarvisningsbild
av lilleman
erikeriksson skrev:Hej igen, tydligen inga tipps ännu ?

Har några nya frågor till efter att ha pratat runt lite.

Om ventilen bara är sotig och därför inte tätar kan det då "släppa" med invändig "motortvätt" ?

Om ventilen är bränd eller sotig är det skadligt att köra bilen då, vad kan hända ?
jag har ingen erfarenhet av invändig motortvätt. på frågan om du kör som den är det sprutas in bränsle i cylindern som inte förbränns istället går det ner i och blandar sig med oljan som får sämre smörjförmåga och en del bränsle flyger ut i avgassystemet mvh/roger :(
av erikeriksson
Hej, tack för tipps, följde "Granada" fallet noga när det hände.

Kan det vara "lyftarhäng" i mitt fall då bilen gått 10 mil och startats flera gånger sedan felet uppstod ?

En annan fråga, kan man spruta in olja i cylindern och köra startmotorn utan tändstift för att ventilerna ska få olja på sig och eventuellt "lösa upp" kolrester som kan ha bidragit till att det inte finns komp ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tror inte att lite sot kan få ner kompen helt till 0. Det lutar nog mot att plocka av toppen.
Möjligen om du hittar en verkstad som har fiberoptik, då kan man ta en titt på ventilen genom tänstifthålet.
av erikeriksson
Tack för svar.

Nu till ytterligare en fråga, bilen står 30 mil från hemorten, kan jag köra 30 mil till utan att något händer? Kan det bli värre, kan oljan spädas ut, kan katalysatorn ta skada mm?

Tycker det är lättare att anlita en lokal verkstad.
av *pettson*
erikeriksson skrev:Tack för svar.

Nu till ytterligare en fråga, bilen står 30 mil från hemorten, kan jag köra 30 mil till utan att något händer? Kan det bli värre, kan oljan spädas ut, kan katalysatorn ta skada mm?

Tycker det är lättare att anlita en lokal verkstad.
Gör något väldigt enkelt..
Bort med stiftet.. i med en kapsyl olja (eller 4 klunkar ur en oljekanna.)
i med stiftet.. Bort med spridarkabeln för alla cylindrar.
Gör startförsök. Låter den jämnare?.. i med spridarkablarna och starta. Den kommer att ryka lite blått. Höj varvet. Se om den nu tvingar ut kolvringarna. Det är inte ovanligt att kolvringarna fastnar på dom flesta lågfriktionsmodeller (Saab, volvo, opel osv..)
Du bör få tillbaka din 3:Ans cylinder. OM du inte får detta så är det allvarligare och du bör INTE ha den cylinderns spridare inkopplad. Du kan TROLIGEN hanka dej hem dom milen men naturligtvis är inte INTE ATT REKOMMENDERA. Beslutet tar du själv.
av erikeriksson
Tack "pettson" för svar och tipps. Har dock en fråga angående att köra utan 3ans spridare inkopplad.

Är det inte bra att få in bensin i den trasiga cylidern för att kyla ventilerna så att de inte bränns sönder om man ska köra 30 mil, man kan kanske då koppla ur kabeln till tändstiftet ????

Vore tacksam för snabbt svar då jag tänkte göra resan på eftermiddagen idag.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Sker ju ingen förbränning i den cylindern och smörjning får den ju, tar du bort bara bort tändkabeln så måste ju all bensin som sprutats in ta vägen någonstans..var? jo ner i oljan och katalysatorn.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]