Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Calleochlotta
Tja

Har ibland vit rök i avgaserna. Ingen blå alls, bara vit. har kollat kylarvätskan, är väldigt mörk men luktar inte avgas och jag ser inga oljeringar. Har inte sett något vatten på oljestickan heller. Vet att det kan vara topplockspackningen men har hört att det även kan vara turbon... Finns det något sätt att kolla vilket det är? (Det kanske kan vara något annat med?)

mvh Calle
av Frigge
Calleochlotta skrev:Tja

Har ibland vit rök i avgaserna. Ingen blå alls, bara vit. har kollat kylarvätskan, är väldigt mörk men luktar inte avgas och jag ser inga oljeringar. Har inte sett något vatten på oljestickan heller. Vet att det kan vara topplockspackningen men har hört att det även kan vara turbon... Finns det något sätt att kolla vilket det är? (Det kanske kan vara något annat med?)

mvh Calle
Kan vara Turbon, kan vara toppackningen, kan vara vevhusventilationen som är täppt och motorn har ett övertryck den gör sig av med avgasvägen.
av Calleochlotta
Frigge skrev:

mvh Calle
Kan vara Turbon, kan vara toppackningen, kan vara vevhusventilationen som är täppt och motorn har ett övertryck den gör sig av med avgasvägen.
OK. Då kanske det är bäst att rengöra vevhusventen först när jag ändå byter packbox mellan vevaxel och lådan... Sen om han fortfarande ryker vitt så får jag väl kolla topplockspackningen. Kan det vara någon packning i turbon eller är det godset som är slut tro? Finns det nåt enkelt sätt att kolla om vevhusventen är öppen?
av Frigge
Vevhusventilationen kan man kolla genom att mäta trycket i oljesticksröret, det ska vara ett undertryck där. Om det är det är vevhusventilationen felfri.
Användarvisningsbild
av JimmyG
jag skulle nog satsa på turbon, mestadels för att jag när jag köpte min första 945 turbo köpte den med detta fel och det var bara turbobyte som hjälpte, men den rök väldigt mycket vitt och delvis blått
av Calleochlotta
Frigge skrev:Vevhusventilationen kan man kolla genom att mäta trycket i oljesticksröret, det ska vara ett undertryck där. Om det är det är vevhusventilationen felfri.
Jag kände med tummen för i oljestickshålet på tomgång och vid lite varv - inget sug. Ska det vara så att man kan känna det?
av percy
Calleochlotta skrev:
Frigge skrev:

OK. Då kanske det är bäst att rengöra vevhusventen först när jag ändå byter packbox mellan vevaxel och lådan...

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att en vanlig orsak till att den därninga packboxen pajjar är just felfunkis på vevhusventilationen?

// percy

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]