Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pluto
Är det någon skillnad på bränsleförbrukningen med respektive utan farthållare? Om det är väldigt kuperat kan jag tänka mig att man förlorar på att använda den. Eller?
Tyvärr har jag ingen färddator i min 850 GLT -97:a för att själv kolla.
Användarvisningsbild
av Karlsa
Hej!

ja du kan få till hur stor förbrukning som helst om du använder farthållare fel :twisted:
Men på plana partier och om man inte drar något så är det väl ok att använda. Men farthållare ser ju tex inte när det börjar gå utför, så bilen gasar nerför där du skulle kunna släppa gasen och "nolla" bränsleförbrukningen. Accelerera på högväxel och rulla där det går, då spar du soppa :D

Ha de! (EcoDriving instr.)
av Pluto
Hej!

Det va som jag trodde! Jag kommer nog att använda farthållaren med förstånd.

/Pluto
av Frigge
Karlsa skrev:Hej!

ja du kan få till hur stor förbrukning som helst om du använder farthållare fel :twisted:
Men på plana partier och om man inte drar något så är det väl ok att använda. Men farthållare ser ju tex inte när det börjar gå utför, så bilen gasar nerför där du skulle kunna släppa gasen och "nolla" bränsleförbrukningen. Accelerera på högväxel och rulla där det går, då spar du soppa :D

Ha de! (EcoDriving instr.)
Lite tokigt blev det väl där. En farthållare gasar ju knappast när det är nedför :roll: beroende på backens lutning kan den ju utan tvekan stänga spjället o gå på bränsleavstängningen nedför. Däremot gasar den kanske lite väl mycket när det är uppför då farthållaren fullständigt struntar i bränsleförbrukningen och gör allt den kan för att bibehålla vald hastighet.
av Eriko
Bor i Skåne, så vi har ju inte så kuperat.
Har en V70 -00 GLT Automat, och jag upplever att biler drar mindre om jag använder farthållaren.
Användarvisningsbild
av JimmyG
Eriko skrev:Bor i Skåne, så vi har ju inte så kuperat.
Har en V70 -00 GLT Automat, och jag upplever att biler drar mindre om jag använder farthållaren.
min v70 drar oxå mindre med farthållare i.... men iofs har jag ju inget ägg mellan foten och pedalen heller när jag kör :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
av Karlsa
Jo hej!

Fart hållaren "gasar" visst utför, kan man säga för den ser ju inte när man passerat "krönet" och det börjar bära iväg utför.
Nu är detta marginellt på en personbil, men helt klart är att om man håller igen på farten så spar man bränsle.
Och om man som sagt kör på en relativt plan väg så är det inga större problem att använda farthållaren och ha fortsatt skapligt bra bränsleekonomi. Och att rulla så mycket det bara går är kanske det bästa sättet att spara bränsle, rulla på växel och ha motorvarv över tomgång då "nollar" motorn bränslet.

Ha de!
av Frigge
Karlsa skrev:Jo hej!

Fart hållaren "gasar" visst utför, kan man säga för den ser ju inte när man passerat "krönet" och det börjar bära iväg utför.
Nu är detta marginellt på en personbil, men helt klart är att om man håller igen på farten så spar man bränsle.
Och om man som sagt kör på en relativt plan väg så är det inga större problem att använda farthållaren och ha fortsatt skapligt bra bränsleekonomi. Och att rulla så mycket det bara går är kanske det bästa sättet att spara bränsle, rulla på växel och ha motorvarv över tomgång då "nollar" motorn bränslet.

Ha de!
Men snälla du, en farthållare gasar ju inte nerför. Den gör ju allt för att hålla vald hastighet vilket innebär att den inte kan gasa i nedförsbacke då bilen får fart tillräckligt ändå.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Frigge skrev:
Karlsa skrev:Jo hej!

Ha de!
Men snälla du, en farthållare gasar ju inte nerför. Den gör ju allt för att hålla vald hastighet vilket innebär att den inte kan gasa i nedförsbacke då bilen får fart tillräckligt ändå.
du missförstår det hela. i och med att du har en växel i så kommer bilen motorbromsas = farten minskas, såvida du inte håller gasenpedalen nere = drar bensin. om du där emot lägger i friläge så har du ingen motorbroms som saktar ner din fart i nedförsbacken, således slipper du gasa för att öka farten till den önskade hastigheten, istället får du ju lite extra fart utan nån som helst bensinslukning, om backen har lite sluttning vill säga!
Användarvisningsbild
av JimmyG
en färddator ser till att hålla vald hastighet både i upp och nerförs backar, vilket betyder att den kan motorbromsa och kan gasa lite.

Motorbromsar gör den när backen är så pass kraftig att bilen börjar rulla fortare än vald hastighet.

Gasar gör den ju för att kompensera ett för långt motorbromsande så hastigheten sjunker under den valda gränsen.

Så att säga att den gasar i nerförs backar låter ju lite konstigt, visst, men sanningen är ju faktiskt att den emellanåt gör det, beroende på backens lutning, även om den mestadels motorbromsar
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]