Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon annan som haft problemet att vindrutan bara spontant spruckit - utan någonting har föranlett det? Just det har Blå nämligen råkat ut för... Ganska precis mitt på vindrutan har det blivit en spricka, formad som ett "snett U" ungefär. Det är inte någon "kraftig" spricka, utan som ett "tunt fint streck" - som ändock gått igenom hela rutan och känns både på in- resp. utsidan, och som fått hela vindrutan att bågna ?:-/
Och som sagt, den har inte fått något stenskott, vi har inte kört ner i några hårda gropar i marken, den har inte utsatts för vibrationer, en fågel har inte kraschat in i den, ingenting. Och ändå har den spruckit ??:-/
Det enda jag kan komma på är åldern, men glas åldras väl inte? Och bilen är ju trots allt "bara" 21 år...
av MickeM
Vindrutan är två ihoplimmade glasrutor. Sk "laminerad".

Om sprickan även känns på insidan är båda glasrutorna spruckna.
Det och i kombination med att rutan dessutom bågnar, så har den minsann inte spruckit "spontant".
Den är söndertryckt av någon, eller någonting!
Avsiktligt, eller oavsiktligt!
MickeM skrev:Vindrutan är två ihoplimmade glasrutor. Sk "laminerad".

Om sprickan även känns på insidan är båda glasrutorna spruckna.
Det och i kombination med att rutan dessutom bågnar, så har den minsann inte spruckit "spontant".
Den är söndertryckt av någon, eller någonting!
Avsiktligt, eller oavsiktligt!
Fast av vad isf?
Vi upptäckte det efter att bilen stått i 3 dagar på gräsmattan, som vanligt. Fine, vi har både 3 rådjursfamiljer med tillhörande kid, minst 1 räv och en hel fågelbok på tomten, men dessa skulle väl knappast trycka sönder rutan? ?:-/
Och nej, det finns inga tecken på att en fågel kraschat in i den som sagt.
av MickeM
Om man skulle ställa sig på huven, och med foten försöka slå sönder rutan, finns risken att fotleden pajar, istället för vindrutan.
Skulle det ge repor och bulor på huven? Ja!

Använd knytnäven, och du gör illa handen. En kraftig person kanske.

Släng en mindre sten hårt, och du får ett stenskott i ytterrutan.

Det är inte fönsterglas.

En störtande talgoxe skulle inte ens ge ett stenskott...
MickeM skrev:Om man skulle ställa sig på huven, och med foten försöka slå sönder rutan, finns risken att fotleden pajar, istället för vindrutan.
Skulle det ge repor och bulor på huven? Ja!

Använd knytnäven, och du gör illa handen. En kraftig person kanske.

Släng en mindre sten hårt, och du får ett stenskott i ytterrutan.

Det är inte fönsterglas.

En störtande talgoxe skulle inte ens ge ett stenskott...
Trodde det var fönsterglas-kvalité :roll:

Så du menar att typ min storvuxna pappa (192 cm/110 kg) eller dylikt måste suttit på vindrutan för att åsamka sådan skada? :-O)
Det finns ett helt annat scenario. Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet. Din bil är ramsned! Alltså karossen har inte den form och dom mått som bilen hade från början, alltså när den var nytillverkad. Det gör att det blir spänningskrafter i rutan som till slut bryter sönder glaset. Jag har sett liknande, visserligen härdat glas och en bakruta, men den gick sönder utan någon yttre eller inre påverkan.
Vet du om din bil är lagad från krockskador i ett tidigare skede?
Vindrutor är i regel lite mer flexibla än härdat glas. Att bakrutor exploderar pga. spänningar händer ju "titt som tätt" :lol:

Det som i 99% av fallen ger sprickor i vindrutor är just stenskott, sen växer sig sprickan större och större under en lång tid. Inget som händer över en natt, eller en vecka, eller en månad ens.

Skulle man slå/sparka på vindrutan med en hammare eller så så skulle det bli att se ut ungefär så här:
Bild
Rådlös skrev:Det finns ett helt annat scenario. Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet. Din bil är ramsned! Alltså karossen har inte den form och dom mått som bilen hade från början, alltså när den var nytillverkad. Det gör att det blir spänningskrafter i rutan som till slut bryter sönder glaset. Jag har sett liknande, visserligen härdat glas och en bakruta, men den gick sönder utan någon yttre eller inre påverkan.
Vet du om din bil är lagad från krockskador i ett tidigare skede?
Intressant tanke!
Det jag vet om är följande:
2006 eller därikring: *Något/någon* kör in i vänster bakskärm, som blir helt mosad. Sedermera utbucklad igen och ommålad. Dock dåligt gjort, så den är ljusblårandig och matt där.... Detta ska hänt på en parkeringsplats där Blå stod stil.
2011: En helvetesvinter med helveteshalka. Blå kanade in i en lyktstolpe (i typ 5 km/h!), som träffade *ena* (minns inte vilken) sidan/hörnet av stötfångaren fram, som trycktes in och punkterades.

Men detta kan väl inte knappast ha gjort Blå ramsne? ?:-/ ??:-/
Jag menar, allt har hänt i låga hastigheter, och skadorna har varit rätt så begränsade. Den har ju liksom inte varit med en bilolycka precis...
Lucif3r skrev:Vindrutor är i regel lite mer flexibla än härdat glas. Att bakrutor exploderar pga. spänningar händer ju "titt som tätt" :lol:

Det som i 99% av fallen ger sprickor i vindrutor är just stenskott, sen växer sig sprickan större och större under en lång tid. Inget som händer över en natt, eller en vecka, eller en månad ens.

Skulle man slå/sparka på vindrutan med en hammare eller så så skulle det bli att se ut ungefär så här:
Bild
Tror knappast att det är orsaken i detta fall. Blå har 3 ytte-pyttesmå stenskott i övre hörnen. Detta är precis mitt på rutan, och det har inte spruckit åt något håll i den bemärkelsen, utan det är liksom ett "snett U" i mitten precis.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]