Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gzz
Hej!
Hur tar man bort glaset till backspegeln på en 855 gle 97a
För det är väll där bakom man börjar leta när värme tråden
lagt av?
Användarvisningsbild
av eccy243
Om du är helt säker på att värmetråden är av, så inhandlar du ett nytt glas. Sen är det bara att sätta en mejsel mellan glaset och backspegeln och bryta till. Det gör ju inget om glaset går sönder, du har ju ett nytt...
av gzz
Men om man inte vill ha sönder något,finns det några knep att lirka ut glaset,

eller är det bara våld som gäller?
av alan
PÅ min v70 skulle man ta en "smärkniv" och bryta ut glaset från sidan, men var försiktig så du inte tar sönder hållaren. Sen krokar du av glaset.
av Bred
Ok, har sökt lite men hittade kanske inte exakt det jag ville ha.

Ska enbart byta högra spegelklaset på min 850 glt -92. Vet att det går att få loss själva glashållaren utan motor å allt, sitter ju typ små plastkrokar på som jag fattat, men hur gör man detta utan att bryta sönder dem?
Är det bara å köra in en kniv å bända eller? Inga tips eller knep? Det är som så att glaset är sönder, så jag vill ha ner hållaren hel så jag kan skära till en ny bit glas å limma dit!
Tror inte ja har eluppvärmt, å även om ja har de så skiter ja i de, vill bara kunna backa me utan å behöva vända mig hela tiden!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag har bytt glas har jag kört det till ändläget, och sen stoppat in en ganska liten spårskruvmejsel. Den har jag använt som ett bräckjärn, för att försiktigt peta upp en av plasthakarna i taget. När du fått loss de tre som är rimliga att komma åt hoppar den sista ut av sig självt, nästan.

Nytt glas, inklusive nya värmetrådar, kostar några hundringar. Du kan köpa ett med vidvinkel vid passagerarsidan också, så blir det ännu bättre. Det är väl inget att jamsa med?
av Bred
Nepp, de håller ja me om... Visste bara inte att man kunde hitta glas för nåra hundringar... de skrotar ja varit i konakt med ville ju inte sälja enbart glaset, å att betala för kåpa å motor å allt var onödigt dyrt... men dock så tror ja att jag fått tag på glas i alla fall =)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]