Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu ett väldigt skumt fel på min 855GLT -96.
Kom körandes i stan i lugnt tempo och märker plötsligt att den liksom inte orkar riktigt, drar ner rutan och hör ju väldigt tydligt att den inte går på alla cylindrarna och att den ryker en hel del där bak.
Kom till en parkering där jag kunde stanna och där dog den efter några sekunder, gjorde några startförsök men den ville inte starta igen.
När vi fått hem bilen så fanns det felkod på "missfire" på 3:e cylindern, demonterade tändstiftet och kunde konstatera att det stod bensin i cylindern. Så bränsle får den i alla fall!

Testade med att byta ut tändstiften, ingen skillnad.
Inte heller efter att ha bytt ut rotor, lock och kablar, samma fenomen men nu startade motorn åtminstone, dock går den enbart på fyra cylindrar. Den knackar lite lätt, typ ventilknack.
Komptest visar 15,5-16-13,5-16-16

Så, om det inte har med bränslet att göra, inte heller tändningen och det blir bevisligen bra tryck i cylindern, VAD är det då som är fel på eländet!?
Kan spridaren ha hängt sig och bara pumpar in soppa!? det skulle i så fall förklara varför den får så mycket soppa så att det ställer sig i cylinder.
Kan ventilerna hänga sig i stängt läge?

Någon som vill komma med en kvalificerad gissning för just nu har jag kört fast rejält?
Senast redigerad av 2 Hilmer, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Ventilerna kan inte hänga sig i stängt läge, de pressas ned av kamnockarna på kamaxlarna.

Om du har komp i den felande cylindern och den inte vill tända, trots att bränsle och gnista finns, så kan det vara för mycket bränsle - spridaren kan ha hängt sig i öppet läge. Den kan antagligen demonteras och kontrolleras, kanske växla plats med nån annan spridare och se om felet flyttar sig.
Tack för svaret!
Jag uppdaterade precis första inlägget då jag testade kompet ytterligare en gång, och kanske mer noggrant denna gång.
Det tyder ju på att trean är lite svag, men varför?

Edit: Med ett par skvättar olja i treans cylinder så fick jag upp kompet till 18bar, så antagligen är det soppan som sköljt bort oljefilmen och därför lämnade ett lägre värde tidigare.

Kanske ska testa att byta spridare då!
Jag lyfte på spridarbryggan, spridaren till tredje cylindern stänger ej utan står och droppar/rinner.
Så då är det ju inte så konstigt om den fyller cylindern med bensin och att den går illa.
Jag ska försöka få tag i en annan spridare i morgon, tyvärr var det ju inte samma spridare som till de äldre, annars hade jag 10st av dessa...
Tack för hjälpen!
Bytt spridaren nu, så nu går motorn på alla cylindrarna igen.
Men, motorn knackar (typ vevstakslager) och den ryker rejält med olja!?? :???: :???: :???:

Edit: Tänker på ifall det hänt någonting när motorn högg till och fastnade då jag gjorde startförsök utmed vägen, cylindern var ju trots allt full med bensin!?
Kamremmen ligger rätt.
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Det kan ju vara så, att oljan i motorn blivit lite utspädd av bensinöverskottet. Byt olja och filter, skulle jag föreslå. Kör tomgång tills den blir varm, kolla kompet igen. Om den inte låter som den skulle ramla ihop direkt, kör lite lugnt i nån lokal slinga, se om ljudet ändras efter hand. Vevlagerknack blir på många motormodeller värre vid "flytgas" (låg last) och motorbroms (kraften i lagret växlar fram och tillbaka hela tiden) och lite mindre vid (måttligt) pådrag. Rykandet kan vara att det samlats diverse i avgassystemet medan felet fanns och det kan då i så fall upphöra efterhand.

Om det inte blir bättre med rykande och oljud, så kan det såklart vara nån mekanisk skada. Om det finns mycket vätska (bensin i detta fall) i en cylinder, kan det ju uppstå hårda slag när kolven går till ÖDP; vätska kan inte komprimeras och då blir det jobbigt när utrymmet tar slut.
Oljan luktar lite svagt bensin, men jag har rätt bra koll på hur nivån var tidigare då jag kollade innan jag körde hemifrån och då skiljer inte nivån nämnvärt. Men den bör ju bytas i alla fall.
Denna låter mer när man ökar varvtalet och dämpas en aning vid jämnt varvtal.

Mekanisk skada är ju det jag är mest rädd för, för det innebär en rejäl insats med pengar för att fixa det oavsett om man renoverar eller byter ut motorn, och då är ju frågan om man ska lägga det eller köpa en annan bil...

Edit: Jag kom ihåg fel angående knackningarna, de är konstanta över alla varvtal och belastningar.
Har nu även provkört bilen, den går lite granna ryckigt men annars som den brukar, ja förutom knackningarna då...
Nu är motorn tyst! :D :D :D
Eftersom oljenivån var liknande som tidigare så tyckte jag att det var lite långsökt till en början, men det ska tydligen inte till speciellt mycket bensin för att oljan ska tappa sina egenskaper.
Bytte olja och filter för att kunna utesluta ytterligare en del, och efter en lång runda nu på några mil så finns inte oljudet kvar.

Tack för hjälpen!
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]