Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perolf
Går och funderar på att skaffa en felkodsläsare för att kunna släcka servicelampan och läsa felkoder om fel uppstår.
Har letat här på forumet och på olika ställen på nätet, men man får inga klara besked om det verkligen funkar. Har själv en v70-99 121kw motorkod B5254S.
Ofta återkommande läsare verkar vara elmscan 5,verkar funka för vissa men inte för andra. Eller finns det fler typer?
Finns det någon som kan lämna ett svar vad som verkligen gäller?
Man vill ju inte slänga ut massa pengar på något som inte funkar!!
av Daniel Nilsson
perolf skrev:Går och funderar på att skaffa en felkodsläsare för att kunna släcka servicelampan och läsa felkoder om fel uppstår.
Har letat här på forumet och på olika ställen på nätet, men man får inga klara besked om det verkligen funkar. Har själv en v70-99 121kw motorkod B5254S.
Ofta återkommande läsare verkar vara elmscan 5,verkar funka för vissa men inte för andra. Eller finns det fler typer?
'

Bygger du ett interface enligt ritningen på denna sidan: http://home.swipnet.se/fredde-b/

Så funkar det ihop med ett program som heter Vol-FCR i alla fall.

Det går även att köpa såna interface rätt billigt, se bara till att det är ett seriellt interface, och att det funkar ihop med VAG-COM (brukar stå) så ska det funka med Vol-FCR
av Daniel Nilsson
Förresten... På en 99:a släcker du servicelampan med hjälp av trippmätarknappen och att vrida av/på tändningen.

Resetting SRL lamp (Service Reminder Lamp) to zero

To reset the service reminder lamp to zero do the following:

-Ignition off.
-Press in and hold down the reset button for the trip meter.
-Turn the ignition on.
-Continue to hold down the rest button for 10 seconds; after 10 seconds the SRL lamp will flash.
-Release the reset button no later than 4 seconds after the lamp started to flash.
av perolf
Daniel Nilsson skrev:Förresten... På en 99:a släcker du servicelampan med hjälp av trippmätarknappen och att vrida av/på tändningen.

Resetting SRL lamp (Service Reminder Lamp) to zero

To reset the service reminder lamp to zero do the following:

-Ignition off.
-Press in and hold down the reset button for the trip meter.
-Turn the ignition on.
-Continue to hold down the rest button for 10 seconds; after 10 seconds the SRL lamp will flash.
-Release the reset button no later than 4 seconds after the lamp started to flash.
Tackar för tipsen !!!
av perolf
Daniel Nilsson skrev:
perolf skrev:Går och funderar på att skaffa en felkodsläsare för att kunna släcka servicelampan och läsa felkoder om fel uppstår.
'

Bygger du ett interface enligt ritningen på denna sidan: http://home.swipnet.se/fredde-b/

Så funkar det ihop med ett program som heter Vol-FCR i alla fall.

Det går även att köpa såna interface rätt billigt, se bara till att det är ett seriellt interface, och att det funkar ihop med VAG-COM (brukar stå) så ska det funka med Vol-FCR
en fråga om obd2 kabeln, ska den tillverkas som beskrivningen eller är det andra stift som används till volvo för beskrivningen är till audi ?
av Addekarlsson
Den kontakt för obd2 som jag köpte är specad till både audi och volvo, så det bör vara sammalika tycker jag.
Gav 465 kr inkl frakt med rek. brev för min kontakt. Finns en tråd här på forumet med länk till butiken. 24shop eller vad dom hette.
Med såna priser är det inte värt jobbet att bygga själv, även om saker man gjort själv är roligare. :lol:

Mvh/ Adde
av Daniel Nilsson
perolf: Det är samma, jag använder mitt interface både till VAG-bilar (med Vag-com) och till volvo-bilar (med Vol-FCR)

//Daniel
av aTommyC
Daniel Nilsson skrev:perolf: Det är samma, jag använder mitt interface både till VAG-bilar (med Vag-com) och till volvo-bilar (med Vol-FCR)
Får du kontakt med alle systemene på TDI (99) med Vol-FCR?
av Daniel Nilsson
aTommyC skrev:
Daniel Nilsson skrev:perolf: Det är samma, jag använder mitt interface både till VAG-bilar (med Vag-com) och till volvo-bilar (med Vol-FCR)
Får du kontakt med alle systemene på TDI (99) med Vol-FCR?
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag har testat.... Motorn och Dieselvärmaren vet jag säkert, men dieselvärmaren är ett helvete att få kontakt med, ibland får man försöka 30 gånger, sen lyckas man den 31:e....
av aTommyC
Daniel Nilsson skrev:
aTommyC skrev: Får du kontakt med alle systemene på TDI (99) med Vol-FCR?
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag har testat.... Motorn och Dieselvärmaren vet jag säkert, men dieselvärmaren är ett helvete att få kontakt med, ibland får man försöka 30 gånger, sen lyckas man den 31:e....
Hmm... Struler med å få kontakt med ECU. Er en stund siden jeg forsøkte, men jeg husker at jeg fikk kontakt med ett system. Men godt å vite at det lar seg gjøre å prøve flere ganger! *løper ut i bilen*

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]