Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej hej jag har en s70 tdi-00-a fungerar felfritt men fram till idag har jag märkt att dieselvärmare värmer inte längre motor så när jag kommer upp på morgonen är bilen kall jag kollade alla kablar verkar ok så nu till frågan hur kan man testa en sån grej att den ska funka eller att den är strasig m.v.h diesel power
Användarvisningsbild
av g00ey
Kolla om det är en Ebersprächer eller en Ardic (Volvo flygmotor) du har.
Gör gärna en sökning på dessa två i detta forum för att få svar.
En bränsledriven motorvärmare har ett antal olika komponenter som kan gå sönder, i synnerhet när det går långa tidsperioder utan att man använder den. Man brukar rekommendera att dra igång den minst en gång i månaden året om så att den "bränner ur sig ordentligt".
Går den igång för att sedan dö ut i förtid eller är den helt död?

Om den går igång och dör:
Det kan vara cirkulationspumpen (den som pumpar runt kylvattnet så att värmen kommer till motor och kupé/radiator) som är trasig. Kolla även att flamvakten inte har sotat igen.

Om den är helt död:
När man drar igång värmaren så skall det höras ett rytmiskt knackande ljud (iaf på en Ardic bensinvärmare, ej säker på hur det fungerar med de andra ... ). Detta är bränslepumpen till värmaren (alltså inte samma pump som den som skickar bränsle till motorn). Hörs inte ljudet så är det något som inte stämmer med den.
Om det knackande ljudet hörs men den inte går igång så kan det vara något med glödstiftet, brännkammaren kan ha sotat igen, elfel, eller igensatt bränsleledning el dyl. Om det luktar bränsle under bilen så går iaf bränslet fram. Var försiktig, värmaren kan tända med en rejäl smäll vilket inte är så behagligt om man är under bilen.
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
g00ey skrev:Kolla om det är en Ebersprächer eller en Ardic (Volvo flygmotor) du har.
Gör gärna en sökning på dessa två i detta forum för att få svar.
En bränsledriven motorvärmare har ett antal olika komponenter som kan gå sönder, i synnerhet när det går långa tidsperioder utan att man använder den. Man brukar rekommendera att dra igång den minst en gång i månaden året om så att den "bränner ur sig ordentligt".
Går den igång för att sedan dö ut i förtid eller är den helt död?

Om den går igång och dör:
Det kan vara cirkulationspumpen (den som pumpar runt kylvattnet så att värmen kommer till motor och kupé/radiator) som är trasig. Kolla även att flamvakten inte har sotat igen.

Om den är helt död:
När man drar igång värmaren så skall det höras ett rytmiskt knackande ljud (iaf på en Ardic bensinvärmare, ej säker på hur det fungerar med de andra ... ). Detta är bränslepumpen till värmaren (alltså inte samma pump som den som skickar bränsle till motorn). Hörs inte ljudet så är det något som inte stämmer med den.
Om det knackande ljudet hörs men den inte går igång så kan det vara något med glödstiftet, brännkammaren kan ha sotat igen, elfel, eller igensatt bränsleledning el dyl. Om det luktar bränsle under bilen så går iaf bränslet fram. Var försiktig, värmaren kan tända med en rejäl smäll vilket inte är så behagligt om man är under bilen.

NÄR JAG KOPPLAR KABEL TILL MOTORVÄRMARE HÖRS INGET DE KAN VARA INKOPPLAD HELA NATTEN MEN PÅ MORGONEN ÄR MOTOR KAL BORDE DE VISA LITE PÅ TEMP, MÄTARE ATT MOTOR ÄR LITE VARM EFTER MAN HAR HAFT DE INKOPLAD HELA NATTEN
Användarvisningsbild
av Karlsa
Hej!

Snackar ni om samma sak nu??

Jag förstod också att det skulle vara fel på dieselvärmaren, men läste det sista och då ser det ut som det är vanliga motorvärmaren??

Då är det betyligt enklare att leta felet, har du ström till blockvärmaren ( dra isär kabeln och mät, med en riktig voltmätare!!) byt värmaren.

Har vi fattat rätt eller?? Är det diselvärmaren?? Men kabeln i hela natten :?:

Ha de bra!! :lol:
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
Karlsa skrev:Hej!

Snackar ni om samma sak nu??

Jag förstod också att det skulle vara fel på dieselvärmaren, men läste det sista och då ser det ut som det är vanliga motorvärmaren??

Då är det betyligt enklare att leta felet, har du ström till blockvärmaren ( dra isär kabeln och mät, med en riktig voltmätare!!) byt värmaren.

Har vi fattat rätt eller?? Är det diselvärmaren?? Men kabeln i hela natten :?:

Ha de bra!! :lol:
de vanliga motorvärmaren men jag har aldrig gjort de kan non förklara eller fixa fram non bild hur man gör tack i förhand ha de bra
av Rådlös
Det är fortfarande oklart vad du menar. Pratar du om en dieseldriven värmare som låter som en kraftig fläkt, eller pratar du om en elektrisk så kallad Blockvärmare?
Om det handlar om en dieselvärmare, så har du Gooey:s utmärkta beskrivning och felsökningschemahär uppe. Om du känner att du inte behärskar området, så lämna gärna över till någon verkstad.
Om du har en elektrisk motorvärmare, blir det som Karlsa säger, betydligt enklare, i första skedet. Men kan bli nog så krångligt längre fram. Det är i alla fall samma sak som när en lampa i din bostad inte fungerar. Antingen är lampan trasig eller säkringen. Sedan finns det en lång rad möjligheter där emellan. Är kablarna hela, är det rätt sort, är kontakterna hela osv. En säkring kan vara avbränd även om "pärlan" (den lilla röda markören innanför glaset) sitter kvar. Har du rätt storlek på säkringen? Skall vara 10 A trög, som är märkt med en röd pärla.
Har du någon kabel i kläm i någon dörr eller lucka? Det är 1. förbjudet 2. en klar källa till glappkontakt och andra störningar. Det kan även vara glappkontakt inne i en stickontakt. Glappkontakter brukar visa sig så att det fungerar när man vill kolla, men inte när man behöver dom. Har du långt mellan eluttaget och bilen? Koppla in något robust, en sladdlampa eller något liknande som du ser resultatet av, i dom kablar du använder. Ruska och böj sedan på kabeln så att en glappkontakt visar sig, om det finns någon. Lampan blinkar förhoppningsvis då. Tänk på att det är 230 volt i sladden, så gör inget som du inte behärskar. Det vill säga: Öppna inget elektriskt som du inte är bekant med! Om det är fel på kablarna, så köp riktiga och godkända kablar, skyddsjordade och med oljebeständig gummiisolering och 3x1,5 mm2. (RDO-E heter dom på elektrikerspråk). Det skall vara en (1) kabel mellan eluttaget, på stolpen, på väggen eller hur du nu har det på din parkering, och fram till bilen. Inga skarvdosor eller andra lösa kopplingar eller ihopskarvade förlängningskablar. Det får inte heller finnas någon form av brytare eller annat på vägen mellan bilen och eluttaget. När du kopplar ur värmaren, så får man inte dra i sladden. Man skall greppa i kontakten och dra ur. Annars har man tämligen säkert en glappkontakt där till slut.
Du säger att du brukar ha sladden i "hela natten". Elektriska motorvärmare slits med drifttiden. (Jag har bränt 3 st.) Dom håller alltså inte i längden. Och motorn blir inte varmare för att du har den ansluten hela natten. 2 ~ 3 timmar räcker mer än väl för att värma motorn. Köp en timer när du har fixat felet. Du sparar både pengar och miljön på det. Om det är själva blockvärmaren, värmeelementet till motorn som är trasigt, bör du också tala med en verkstad om du känner dig osäker på hur man gör. Det kan ju finnas en handfull olika typer och det är svårt att säga något generellt. Enkelt kan man ju säga att du måste tappa ur kylvattnet, lossa den gamla värmaren och ta ur den. Sätta i en ny, och återfylla kylvattnet. Jag lovar, det är betydligt enklare att låta en verkstad göra jobbet.
Det finns nog mer att säga om detta, men återkom gärna med mer förklaring av läget, så får du kanske ett klarare svar.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]