- tor 21 dec 2006, 23:24
#76446
Det är fortfarande oklart vad du menar. Pratar du om en dieseldriven värmare som låter som en kraftig fläkt, eller pratar du om en elektrisk så kallad Blockvärmare?
Om det handlar om en dieselvärmare, så har du Gooey:s utmärkta beskrivning och felsökningschemahär uppe. Om du känner att du inte behärskar området, så lämna gärna över till någon verkstad.
Om du har en elektrisk motorvärmare, blir det som Karlsa säger, betydligt enklare, i första skedet. Men kan bli nog så krångligt längre fram. Det är i alla fall samma sak som när en lampa i din bostad inte fungerar. Antingen är lampan trasig eller säkringen. Sedan finns det en lång rad möjligheter där emellan. Är kablarna hela, är det rätt sort, är kontakterna hela osv. En säkring kan vara avbränd även om "pärlan" (den lilla röda markören innanför glaset) sitter kvar. Har du rätt storlek på säkringen? Skall vara 10 A trög, som är märkt med en röd pärla.
Har du någon kabel i kläm i någon dörr eller lucka? Det är 1. förbjudet 2. en klar källa till glappkontakt och andra störningar. Det kan även vara glappkontakt inne i en stickontakt. Glappkontakter brukar visa sig så att det fungerar när man vill kolla, men inte när man behöver dom. Har du långt mellan eluttaget och bilen? Koppla in något robust, en sladdlampa eller något liknande som du ser resultatet av, i dom kablar du använder. Ruska och böj sedan på kabeln så att en glappkontakt visar sig, om det finns någon. Lampan blinkar förhoppningsvis då. Tänk på att det är 230 volt i sladden, så gör inget som du inte behärskar. Det vill säga: Öppna inget elektriskt som du inte är bekant med! Om det är fel på kablarna, så köp riktiga och godkända kablar, skyddsjordade och med oljebeständig gummiisolering och 3x1,5 mm2. (RDO-E heter dom på elektrikerspråk). Det skall vara en (1) kabel mellan eluttaget, på stolpen, på väggen eller hur du nu har det på din parkering, och fram till bilen. Inga skarvdosor eller andra lösa kopplingar eller ihopskarvade förlängningskablar. Det får inte heller finnas någon form av brytare eller annat på vägen mellan bilen och eluttaget. När du kopplar ur värmaren, så får man inte dra i sladden. Man skall greppa i kontakten och dra ur. Annars har man tämligen säkert en glappkontakt där till slut.
Du säger att du brukar ha sladden i "hela natten". Elektriska motorvärmare slits med drifttiden. (Jag har bränt 3 st.) Dom håller alltså inte i längden. Och motorn blir inte varmare för att du har den ansluten hela natten. 2 ~ 3 timmar räcker mer än väl för att värma motorn. Köp en timer när du har fixat felet. Du sparar både pengar och miljön på det. Om det är själva blockvärmaren, värmeelementet till motorn som är trasigt, bör du också tala med en verkstad om du känner dig osäker på hur man gör. Det kan ju finnas en handfull olika typer och det är svårt att säga något generellt. Enkelt kan man ju säga att du måste tappa ur kylvattnet, lossa den gamla värmaren och ta ur den. Sätta i en ny, och återfylla kylvattnet. Jag lovar, det är betydligt enklare att låta en verkstad göra jobbet.
Det finns nog mer att säga om detta, men återkom gärna med mer förklaring av läget, så får du kanske ett klarare svar.