- mån 21 nov 2016, 11:21
Hej, jag har en liten spricka i min kylare på min 855R -97 och när jag är i lite högre hastigheter (ca 40 km/h och högre) så blåser det såpass på motorn att den håller temperaturen på en bra nivå och då läcker den ingenting, men såfort jag blir stillastående i mer än någon minut med motorn igång (och varm givetvis) så börjar det läcka och spruta rejält ifrån sprickan och jag har aldrig hört elfläkten gå igång, detta tolkar jag som att när fartvinden kyler motorn så är det normaltryck i motorn och den håller tätt, när man sedan står stilla så blir motorn såpass varm och trycket såpass högt att vattnet pressas ut ur sprickan. Hade elfläkten fungerat så hade den gått igång och kylt ner motorn innan den når detta tryck. När jag kör så att fartvinden kyler och motorn håller tätt så ligger temperaturnålen snäppet under mitten på tavlan och när den blir såpass varm att den börjar läcka så visar den snäppet över mitten på tavlan (alltså långt ifrån rödmarkeringen) och när man väl börjar röra på sig igen så sjunker tempen och läckaget avtar.
Min fundering är då om det är relät till fläkten eller själva fläkten som är trasig? Har inte tillgång till olika mät instrument osv där jag bor idag, kan det vara något annat som kan orsaka detta?
Min fundering är då om det är relät till fläkten eller själva fläkten som är trasig? Har inte tillgång till olika mät instrument osv där jag bor idag, kan det vara något annat som kan orsaka detta?