Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Var och besikta idag.
Gick bra.
Bra att veta blev länkarmslagring hö bak,det är visst aluminiumet som fräter bort. Är det någon som vet om det är klångligt att byta?
Måste man göra en ny framvagns inställning då?
Har nyss gjort en inte så sugen på göra en ny....
Bilen är en 855 GLT-97.

God Jul på er alla... : (BE)
av Frigge
Ecke38 skrev:Var och besikta idag.
Gick bra.
Bra att veta blev länkarmslagring hö bak,det är visst aluminiumet som fräter bort. Är det någon som vet om det är klångligt att byta?
Måste man göra en ny framvagns inställning då?
Har nyss gjort en inte så sugen på göra en ny....
Bilen är en 855 GLT-97.

God Jul på er alla... : (BE)

Ja, du måste ABSOLUT göra en hjulinställning efter byte Bärarmsbussningar.
Användarvisningsbild
av kenlav
Hade samma anmärkning på min 854 96:a. Ett vanligt fel på denna bil (850 oavsett modell) enligt besiktningskillen. Har nu köpt nya till båda sidorna. Man behöver vad jag förstått efter att ha kollat under bilen plocka ner hela bakvagnen för att kunna byta dessa bussningar, kanske jag har fel men så ser det ut i alla fall. Ett jobb som tar några timmar beroende på vad man har tillgång till i form av verktyg , lyft , etc etc. Bland annat måste vajern till handbromsbackarna kopplas bort , bromsok tas bort Bromsledningen lossas på bakvagnen och sedan alla bultar som håller bakvagnen på plats...
En inställning av bakvagnen efter är ett måste då inställningarna kommer att hamna fel... Lycka till...
Användarvisningsbild
av Ecke38
Tack för alla svaren.
Jag tror jag väntar till sommaren med bytet.Mer än jag trodde.....
/Erik
av onm
Inte alls så mycket att demontera så som kenlav skrev ovan. Att du måste demontera hela bakvagnen stämmer inte alls och att behöva plocka av bromsoken (?).... oken sitter ju inte ens i närheten av bussningen/fästet du skall byta).
Jobbet är mer slitigt, inte tekniskt komplicerat, bända ta i o s v o bli lite svettig. Sen kräver det en kombination av div. lagomt stora hylsor och lagomt långa förlängare till dessa (för det är trångt o svårt att komma åt).
Användarvisningsbild
av Ecke38
Ok.Det låter som en heldag i garaget i allafall.
Jag ska ta och köpa en rep handbok.
/Erik
av 320d
Ett typiskt Volvoproblem som lätt kan fixas med hjälp av en rephandbok + en karta bärs.

Ska jag boka lyften på garaget under hjulhelgen eller ska vi vänta tills sommaren...

/ H
av onm
En karta bärs räcker. Och räkna med en dag i garaget. Det hjälper dock inte mkt att köpa Hayens rephandbok. Man får inte mkt hjälp i just detta arbetet. Det står typ lossa bultarna....och sedan monterar du dit det nya. Men för många andra saker är boken bra att ha så klart.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]