Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Face
hej! jag blir tokig, denna slang, Dvs slangen som går in i insuget, den smala! vad gör den? den går till vad jag kan se någon sorts vakuumventil, sedan ner och under bakåt. den var alldeles trasig och jag fick felkod på det, satte dit en ny slang och ett par slangklammer, men, vad GÖR den? vart GÅR den? tusen tack på förhand! Mvh//Robin :D
Bilagor
volvo_s60_2001_motor_bensin.jpg
volvo_s60_2001_motor_bensin.jpg (40.95 KiB) Visad 3930 gånger
av Face
Fritzell skrev:Bränsleångsåterföring från tanken, om slangen efter magnetventilen går vidare ner till en stor cistern framför vänster framdäck.

det tror jag inte, den går till en liten svart pryl, som efter googlande verkar vara en vakuumventil. sedan en slang ifrån den ner under bilen, men inte till en cistern,
av sensonic
Instämmer med Hilmer. Du ser kolkanistern om du lägger dig under bilen och tittar upp framför vänster framhjul, på motsvarande ställe där spolarbehållaren sitter på högra sidan.
av Face
allright, att den slangen var av, kan det ge den felkod jag fick? Nu minns jag inte vilken, men den indikerade vakuumläckage efter långt googlande,
sedan en annan fråga, kan trasig eller ihopkläggad vevhusventilation ge samma felkod?
av sensonic
Svårt att gissa vilken kod du haft, men vakuumläckage hänger (mig veterligen) inte alls ihop med vevhusventilation.

Du kan ju dra av slangen och se om koden kommer tillbaka.

Vad gäller vevhusventilation finns det ett enkelt test med en plastpåse. Ta av oljestickan. Starta motorn. Trä en 2 liters plastpåse över oljestickans rör, täta mot rörets sida med fingrarna.

Om påsen sakta dras ihop är allt som det ska. Blåses påsen upp behöver vevhusventilationen fixas snarat, annars får du dyra oljeläckage.

Låt nu inte motorn dra in plastpåsen i röret bara....

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]