Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bwt001
Hej! Har en 855 med automatlåda som eter sig väldigt underligt. När oljan i lådan blir riktigt varm så får jag den blinkande pilen och bilen börjar gå som en kratta för att sedan stanna. Har försökt läsa loggade felkoder men de finns inga, bilen gör detta endast när oljan i lådan blir riktigt varm efter ca 25-30 minuters körning. Väntar man någon timme så går de fint att köra bilen igen!

Är lite ställd i frågan, innebär detta låd ras eller kommer jag undan med ett oljebyte? För oljebyte är på tiden att de blir gjort.
av bwt001
bwt001 skrev:Hej! Har en 855 med automatlåda som eter sig väldigt underligt. När oljan i lådan blir riktigt varm så får jag den blinkande pilen och bilen börjar gå som en kratta för att sedan stanna. Har försökt läsa loggade felkoder men de finns inga, bilen gör detta endast när oljan i lådan blir riktigt varm efter ca 25-30 minuters körning. Väntar man någon timme så går de fint att köra bilen igen!

Är lite ställd i frågan, innebär detta låd ras eller kommer jag undan med ett oljebyte? För oljebyte är på tiden att de blir gjort.
Var och startade den och körde hem de 3 timmar efter de att den stannat (ca 1 km hemifrån) och den går felfritt när den är kall, svårt att felsöka detta antar jag då det inte loggas några fel i ECU :-O)
av MickeM
bwt001 skrev:
bwt001 skrev:Hej! Har en 855 med automatlåda som eter sig väldigt underligt. När oljan i lådan blir riktigt varm så får jag den blinkande pilen och bilen börjar gå som en kratta för att sedan stanna. Har försökt läsa loggade felkoder men de finns inga, bilen gör detta endast när oljan i lådan blir riktigt varm efter ca 25-30 minuters körning. Väntar man någon timme så går de fint att köra bilen igen!

Var och startade den och körde hem de 3 timmar efter de att den stannat (ca 1 km hemifrån) och den går felfritt när den är kall, svårt att felsöka detta antar jag då det inte loggas några fel i ECU :-O)
Nej, men kanske i TCM.... (Transmision Controll Module)
av bwt001
Lucif3r skrev:Felkodsutläsning görs olika beroende på årsmodell.

Lite märkligt att motorn dör, om jag fattade det rätt? Vore det oljan i lådan så borde den "bara" sluta driva/slira arslet av sig.
Jo funderade på de igår kväll att de kanske är ett värme relaterat problem i och med att motorn börjar misstända för att sedan dö. När bilen sen blir kalla så är de bara starta och köra, så länge den är kall går den ju bra.
av bwt001
Sökt runt lite på nätet och fått fram följande eventuella fel! Rotor och fördelarlock, impulsgivare, eller huvud relä. Börjar väl med att byta de enkla, rotor och fördelare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det kan även handla om tändstift, hur länge sen gjordes det en service på tänddelarna?
"Impulsgivare", misstänker att det syftas på antingen vevaxelgivare eller kamlägesgivare, ingen av dem får sporadiska fel, antingen fungerar dom eller inte. Enda gången som sporadiska fel kan uppstå är ifall kablarna är skadade, men det är sällsynt.
"Huvudrelä", har ingen aning om vad som menas med detta!?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:Det finns mer än ett huvudrelä.... :roll:
Det är väl typ... 10-15st? :lol:
Beroende på vilken utrustning bilen har ja, men dom är rätt många ändå! ;)
Men just "huvudrelä" har jag aldrig hört talas om när det gäller 850.

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]