Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Tja!
Nu har jag stött på ett problem på en s70 som jag inte kan lösa än.
Det läcker olja på högra sidan av motorn sett framifrån, alltså mot växellådshållet, motorns högre bakdel. Det har runnit ner och det är fullt med torr sotig olja på hela växellådans överdel och ner. Sett underifrån med bilen upphissad så ser det ut som kass packbox mellan motor och växellåda men det är det inte. Vad är vanligt att det läcker på dessa bilar? Jag tänkte tvätta rent motorn och börja om från början för att lokalisera läckaget. Den är gammal och har gått 24k manuell låda. Därför vill jag inte slänga pengar på den.
Den är fräsch och går bra, men framvagnen närmare bestämt höger länkarm, stabilisatorstag är slut. Det är inga dyra saker men jävligt onödigt att börja byta om oljeläckaget är en dyr historia. Så jag tänkte börja därifrån och jag kommer göra jobbet själv.

Fick fylla på 1 liter olja nu och sista servicen var för 6 månader sen och den går många mil. Så det har ju inte läckt jättemycket och det kan vara så att den precis börjat läcka.
Förslag på vart jag ska börja?
av MickeM
Måste du göra nåt åt läckaget alls då?
Om det bara är "oljesvett", så är det inget att bry sig i.
Olja kryper och nån droppe blir jättestor oljefilm.

Det är nog bara damm och skit som fastnat i oljan som gör att den ser sotig ut.
Kan bli som underredsmassa nästan om det får vara.
Öppna huven på en gammal 140 och beskåda....

Blir det droppar på marken när man parkerar, så är det dags.
Att lokalisera läckaget är alltid bra, så börja med motortvätt, men med förstånd.
Gå inte bananas med högtryck....

Om det är på växellådssidan, så kolla vid kamlägses-givaren och fördelaren / alt luckan. (beroende på vilken motorstyrning du har)
-99 finns båda.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]