- tor 18 aug 2016, 01:18
#1101875
Hej!
Har en Volvo 850 glt 1996 som har strulat rätt mycket på sistone. Vid gaspådrag känns det som att den tappar kraft eller misständer lite vid 2-2500 rpm. Kollade och borstade av stiften som var väldigt sotiga, även lite sot och skit i fördelarlocket. Luftfiltret byttes då det var helt svart! Vevlägesgivaren är spräckt i plasten så man kan se innehållet, vet inte om det påverkar funktionen, men den ska bytas inom kort! Katalysatorn läckte innan bakre lambda, har monterat en ny katalysator plus bakre sond då den gick sönder när jag skulle ta av den. Vevhusventilationen är rengjord. Har även rengjort spjällhuset som var riktigt igengeggat!
Bytt en vakuumslang, och kontrollerat resten. Tänkte byta tändkablar då 2 st är lite svullna i gummimuffen efter ett oljeläckage. Bränsleförbrukningen har varit ovanligt hög (ca. 1,2-1,3 liter milen) ett par månader, men misstänker att det har berott på läckan i katten!?
Motorlampan har tänts rätt ofta, och har läst av med en elm327 och torque och fått felkod p0172-powertrain system too rich (bank 1) vet dock inte riktigt hur jag ska tyda det..
Börjar få slut på idéer. Tändkablar och vevlägesgivaren ska bytas, men tar tacksamt emot tips om vad det annars kan vara!
Mvh/ volvoz :D
Har en Volvo 850 glt 1996 som har strulat rätt mycket på sistone. Vid gaspådrag känns det som att den tappar kraft eller misständer lite vid 2-2500 rpm. Kollade och borstade av stiften som var väldigt sotiga, även lite sot och skit i fördelarlocket. Luftfiltret byttes då det var helt svart! Vevlägesgivaren är spräckt i plasten så man kan se innehållet, vet inte om det påverkar funktionen, men den ska bytas inom kort! Katalysatorn läckte innan bakre lambda, har monterat en ny katalysator plus bakre sond då den gick sönder när jag skulle ta av den. Vevhusventilationen är rengjord. Har även rengjort spjällhuset som var riktigt igengeggat!
Bytt en vakuumslang, och kontrollerat resten. Tänkte byta tändkablar då 2 st är lite svullna i gummimuffen efter ett oljeläckage. Bränsleförbrukningen har varit ovanligt hög (ca. 1,2-1,3 liter milen) ett par månader, men misstänker att det har berott på läckan i katten!?
Motorlampan har tänts rätt ofta, och har läst av med en elm327 och torque och fått felkod p0172-powertrain system too rich (bank 1) vet dock inte riktigt hur jag ska tyda det..
Börjar få slut på idéer. Tändkablar och vevlägesgivaren ska bytas, men tar tacksamt emot tips om vad det annars kan vara!
Mvh/ volvoz :D