Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thesecret89
#1100379
tjena, funderar lite på en V70R awd men har hört deras awd system inte är så bra ? att de är mäst framhjulsdrift ? Och en till fråga, går de och byta diffen eller nått som gör att den driver typ lika mycket på alla 4 hela tiden eller driver mera bak än fram utan att de blir super avancerat eller dyrt ? tacksam för svar :)
av MickeM
#1100422
Alla AWD oavsett T, R, XC, osv, tom 2003-2004 har samma system, dvs bakhjulsdrift via viscokoppling. Sen kom Haldex.
Viscon är något seg, ja, men så länge det rör sig framåt är det hyffsat.
Det är vid start i backe, med släp, som den har största bristen. Framhjulen kan börja spinnna något, innan bakhjulen griper i, och dessutom aldrig "fullt grepp" bak. (Det har inte haldex heller, men reagerar snabbare)

Därför kan den se tvåhjulsdriven ut, när framhjulen, men inte bakhjulen spinner, men bakhjulen pressar framåt ändå. Det fattar inte alla.
Kan inte jämföras med en 2wd på samma vecka ens.

Det finns inget färdigt kitt för att få 50/50, eller ens "hårdare visco",utan då får du svetsa viscon. Då blir den stum, men då pallar nog inte hylsa och vinkelväxel, samt den blir att bryta i tvära kurvor, främst på asfalt. Håller inte, och trafikfarligt alltså!
Bilprovningen samt Trafikpoliser har nog negativa åsikter också....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1100445
Principen är som så att när framhjulen snurrar fortare än bakhjulen så slirar viscon, oljan i viscon blir då tjockare och tjockare och kraft börjar överföras till bakhjulen.
Väldigt primitivt, och rätt kasst då framhjulen måste slira innan bakaxeln börjar driva. Dessutom finns risken att viscon slirar sönder, eller överhettas.

Sen är det givetvis extremt kinkigt med samma rullomkrets på fram- och bakhjulen, annars slirar viscon sönder på ett nafs. Skifta fram/bakhjul med varandra krävs flera gånger per säsong, beroende på hur långt man kör per år. Detta är iofs inget unikt för just viscon, men visco är väl det system som är mest ohållbart.

En annan svag länk är vinkelväxeln, den är inte byggd för att driva större krafter någon längre stund. Så göra konstant 50/50, eller mer bak än fram, är bara att tokglömma. Dock tror jag inte det skulle bli att bryta något nämnvärt, då bakaxeln är diffad(samma diff som på 960).
Att få den att driva mer bak än fram är dessutom tekniskt omöjligt, eftersom framaxlarna sitter rakt i lådan, medans bakaxeln/vinkelväxeln sitter som en extra adapter mellan växellådan och höger fram drivaxel, dvs den får mekaniskt sin drivning senare än vänster framhjul.

Systemet gör sitt jobb när det väl fungerar, men att förbättra det är tämligen omöjligt utan att byta ut hela skiten.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]