Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
hej! har fått en massa olika svar angående elektrådavståndet på tändstiften i min volvo 850 144hk motorn. nu undrar jag om det är någon som vet vad avståndet skall vara. det är en elektråd på stiften. tacksam för snabbt svar. classe
av THP
Elektrodavståndet bestäms av din tändstiftstillverkare. Det finns INGA mått som någon annan ger som gäller.
Volvos mått gäller volvos tändstift.
Bosch.. för den modell på bosch dom anger..
NGK likaså.

För att få rätt mått så får du gå in på respektive tillverkares hemsida och börja söka efter just dina tändstift så får du fram exakta fakta.
hittar inget om elektrådavstånd på ngk:s hemsida.tändstiften heter ngk no12 BCPR6E och motorn heter 5252s 144HK och sitter i min volvo 850. så vet någon vad elektrådavståndet skall vara så blir jag glad. classe
bendel skrev:hej! varför inte köpa 5 nya stift istället för att mixtra med avståndet på dina gamla stift? mina stift(gamla)är avståndet ca 0,7-0,8 mm :-)-)
googlade på ditt märke sifferkombination,skall vara 1,1 mm verkar de som,men köp nya stift är att rekomendera :mrgreen:
Den enda typ av motor jag justerat avståndet på är en gräsklippare, och det var en nödlösning då elektroden slog i kolven :lol: .
Bilmotorer har jag aldrig justerat avståndet på(är dock lite för ung för att veta hur det var på 70-talet :P). Enda jag brukar göra är att kontrollera att samtliga stift har samma avstånd, vilket dom alltid har haft för mig.
På den tiden blästrade man tom av elektroden , fins blästerskåp än idag för att blästra tändstift, vem som använder det vet jag dok ej.
av THP
Kollar ALLTID mått. Behovet har inte förändrats. Det är en fråga om hur perfekt man vill något ska fungera. Tändsystemet idag kompenserar en hel del. Men det kompenserar inte fel gap. Det klarar av att ge en jättegnista, men den hamnar likförbannat fel i tid. En del märks inget på. Andra som redan kompenseras för annat på, gör det en jätteskillnad.
Inget ovanligt idag att kika på avstånd där jag jobbat iallafall?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]