Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Övre motorbussningen börjar spricka sönder så jag tänkte byta den. Har tittat på en förstärkt från Meyle. Den har metall runt om och är mindre i diameter, 58,3mm istället för 61 mm som de vanliga bussningarna med plast brukar vara.

Så jag undrar om det är det någon som monterat den här Meyle bussningen? Är den lättare att få dit än de vanliga plastiga 61 mm bussningarna?

http://www.meyle.com/fileadmin/user_upl ... .04_EN.pdf

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 12-98944sv?
800serien skrev:
Hilmer skrev:Originalbussningen är skodd med metall, är tveksam till att den finns i plast alls.
Titta på PDF:en jag länkade. Enligt den så är yttersta höljet av plast på standardbussningarna medans på Meyle är det metall.
Original har bussningen till 850 en ring av metall, så oavsett vad denna PDF påstår så stämmer det inte när det gäller 850.
Av alla dessa bussningar som jag köpt original och piratdelar, alla jag demonterat och alla jag tittat på har haft en metallring.
Hur det är på de andra modellerna vet jag dock ej.
Ja, Meyle-bussningen var ganska problemfri att dra på plats på min 855 -97. Biltemas hålborr-sett för kakel och deras största fyrkaniga brickor och 12 mm gängstång är utmärkt för detta jobbet. Med bussningen först ett dygn i frysen gick det på 30 min. Jag demonterade inte staget som sitter I torpedväggen, ett onödigt moment.

Skiljer sig inte diamtern på fästet med olika årsmodeller? 3 mm kan det ju inte skilja på bussningen om fästet är helt likt. Då skulle min bussning sitta löst och det gör den inte...
Kanske förvirring kring minsta diameter och största diameter då fästet är koniskt?
Orginalbussningen som satt på min V70 hade ring av plast faktiskt. Det vet jag då jag tog ur ringen i småbitar efter att ha knäckt den :P
Fast ja, ska ju inte svära på att det var orginal-orginalbussning som satt i den, kan ju varit nå eftermarknads i orginalutförande. Skrot var den iaf :D

Alla 85x70 från -92 till -98 har samma bussning och typ av fäste. 99-00 fick ett helt annat fäste med lite annorlunda storlek på bussningen. Dock inga 3mm vad jag vet...
Alla bussningar jag varit i kontakt med har varit i metall, även V70in -98 som jag precis skickat till skrot.
De bussningar jag köpt från Volvo har varit i metall i alla fall, både lösa bussningar och när man köpt hela fästet.
Så det låter lite skumt i mina öron att det skulle finnas en bussning i plast, det bör ju vara nån pirathistoria i så fall!?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]