Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle montera en ny drivknutsdamask igår, vänster yttre knut på en V70 -00 (generation 1). Och när jag ska montera tillbaka drivknuten på axeln, då går låsringen sönder. Ringde till Volvo nyss och ville köpa en ny låsring, fick svaret att dom inte har dessa ringar att sälja löst, tydligen har dom inte ens lösa drivknutar att sälja, utan endast drivaxlar komplett med knutar. :-(O) Hela den här historien ger mig Bilmetro/Audi känsla, trodde jag skulle slippa problem av den här typen, nu när jag åker Volvo.. :-(O)

Då är min fråga VART kan jag få tag på en låsring?? Drivknutsdamasken kommer från Vparts men inga nya låsringar ingår i deras sats och den finns inte heller lös i deras sortiment. Enligt Volvo så ska låsringen alltid bytas om man plockar bort knuten och plockar man ur hela drivaxeln komplett från lådan, då ska också den inre låsringen bytas mot en ny. Den inre låsringen hade dom iaf att sälja lös på Volvo..

Och låsringen är av den här typen: http://www.veteranshop.se/shop/7900/art ... 121323.png
Före årsmodell -00 så satt det en annan typ av ring, om jag förstått riktigt. En ring som man kommer åt och kan vidga med en låsringstång. Men så är det alltså inte på den här Volvon jag skruvar med nu.
Det är ifall du kan hitta en knut/ring på någon skrot med självplock, annars så vet jag inte riktigt vart man ska vända sig. Volvo är lite tråkiga med det att oftast så går det inte att köpa delarna löst eller så har dom utgått. Möjligt att dom kan ha varit på felställe i VIDA och letat också då vissa grejer är väldigt "felsorterade"
Den C-ring som sitter på nyare modellen finns på Volvo för 80 jävla spänn för två veckor sen iaf.
Det är samma knut på vår V70N 2005, som sena V70I,(med skruv) så C-ringen bör vara lika också.

Den ingår också i damasksats hos Mekonomen.
MickeM skrev:Den C-ring som sitter på nyare modellen finns på Volvo för 80 jävla spänn för två veckor sen iaf.
Det är samma knut på vår V70N 2005, som sena V70I,(med skruv) så C-ringen bör vara lika också.

Den ingår också i damasksats hos Mekonomen.

Enligt lokala Volvo handlaren så finns den inte. Om nu denna ring finns lös, så måste den ha ett OEMnr.. Ligger Volvos OEMnr någonstans online, eller måste man ha en separat mjukvara för det?
Och 80kr för den lilla fjantringen var inte dåligt, 8kr hade vart mer rimligt!
DayDreamer skrev:Ringen ser jag på skissen här men jag ser inte vad det är för original nummer utan den verkar ingå i rep-satsen till knuten.
Bild

Bild på drivaxeln
Bild
Gubben jag pratade med på Volvo sa också att den ingår i deras sats med drivknutsdamasker. Men att den inte fanns lös och att det inte fanns något Nr på ringen.
Jag tycker det låter som att ni har dragit exakt samma slutsats..
Är vi överens här på forumet om att ringen inte finns lös hos Volvo? Eller ska jag ringa och kolla med en annan Volvo butik kanske..
Någon som kan ge mig exakta mått på den här ringen? Min trasiga finns inte kvar så den kan jag inte titta på..
Ja det skadar ju inte att ringa en annan Volvo butik och höra, för det beror lite på den som står bakom disken om den har "lust" att hjälpa eller ej. Själv har jag varit med om för många gånger tyvärr att dom orkar inte leta efter grejerna utan ger upp och säger nej den finns inte att få tag på. Så kommer man dit nästa gång och det står en annan bakom disken och man frågar samma sak och han plockar fram delen nästan direkt :shock:

Men som det ser ut i detta fall så verkar ringen inte gå att köpa lös tyvärr :(
DayDreamer skrev:Ja det skadar ju inte att ringa en annan Volvo butik och höra, för det beror lite på den som står bakom disken om den har "lust" att hjälpa eller ej. Själv har jag varit med om för många gånger tyvärr att dom orkar inte leta efter grejerna utan ger upp och säger nej den finns inte att få tag på. Så kommer man dit nästa gång och det står en annan bakom disken och man frågar samma sak och han plockar fram delen nästan direkt :shock:

Men som det ser ut i detta fall så verkar ringen inte gå att köpa lös tyvärr :(
Ska ringa och höra med en annan butik.. Jag antar att man inte kan få fram några mått på ringen i det "Volvo reservdels programmet" du har?
DayDreamer skrev:Nej något mått går inte att få fram tyvärr :(
Ringde upp en annan Volvo butik, fick samma svar. Finns ej som reservdel. :-(O)

Men har fått följande data från Vparts:
Ytter diameter 28mm
Inner diameter 25mm
Gap öppning 10mm
Tjocklek 2mm.

Och hittat denna hos Autoexperten: https://www.autoexperten.se/reservdelar ... utar-28mm/

Jakten fortsätter...
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.