Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ritznet
Hej!

Jag har precis köpt mig bilen enligt rubriken. När jag köpte bilen kollade jag under efter oljeläckage som jag visste var vanligt på modellen. Mycket riktigt fanns problemet där. Men jag tycker det ser ut som att det läcker olja från mer än ett ställe. Kan det vara så att oljeläckaget från packboxen sprutat it över hela underdelen av motorn?

Kan man byta kamrem själv och är det någon som har någon bra beskrivning med bilder samt info vad man skall tänka på. Vet iof inte om den skall bytas redan, den byttes vid 22700 mil nånting och bilen har precis passerat 30000 mil.

Har ett klonkande ljud fram ibland när man kör i ett farthinder och bilen fjädrar ihop fram. Kan den eventuellt vara "klonkstaget" som vissa kallar det för, vart sitter det och hur kan man kolla om det är paj samt hur byter man det ?

Gnisslande bromsar är också ett problem jag har, finns det något att göra åt detta eller måste bromsarna bytas ?, bilen är nybesiktigad och jag tycker inte att bilen har dåliga bromsar.

Tacksam för svar på dessa frågor.

// Ritznet
Användarvisningsbild
av gun_shot
oljan kommer säkert från packboxen, det låter precis som min förra bil (850 se 95) ,hoppas du kan få den du köpte den av att fixa det .
för att byta packbox behöver man en massa special verktyg typ en motor lyft+ lite annat p.s passa på o byt koppling om det är packboxen.
kamremmen byter du lätt själv med hjälp av hayns hand bok finns på biltema & mekonomen.kloket kan vara en styr led eller nån annan led ,hissa bilen fram o känn på lederna med en skruvmejsel så märker du snart vilka som det är fel på.
hoppas det löser sig

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]